”Pankkityön arki on pitkiä päiviä, iltatyötä ja kutistuvia palkkoja” | Ammattiliitto Pro

”Pankkityön arki on pitkiä päiviä, iltatyötä ja kutistuvia palkkoja”

6.2.2018 klo 12:49

– Kansalaisilla saattaa olla sellainen väärä käsitys, että pankkilaiset ovat töissä vain pankkien ulko-ovissa mainittuina pankkisalien aukioloaikoina. Tosiasiassa me teemme työtä arkisin työvuoroluettelon mukaan ja paikallisesti sovitusti lauantaisin kello 8–22 välillä, selvittää Danske Bankin työehtosopimusneuvotteluja käyvä pääluottamusmies Aino Huuhti.

Pro Uutiset

Pankin työntekijöiden on vaikea ymmärtää, miksi työnantajille ei käy viikonlopputyön sopiminen paikallisesti.

– Vapaaehtoisuus kuulostaa reilulta toimintatavalta, koska vapaaehtoisia löytyy enemmän kuin lauantaisin on tarjota töitä.

Pron jäseniä pääkaupunkiseudun pankeista ja Pron neuvottelijoita kokoontui maanantaina Ruoholahteen keskustelemaan rahoitusalan työehtosopimusneuvottelujen jatkosta. Neuvottelijat saivat kuulla prolaisten mielipiteitä sopimusneuvottelujen kiistakysymyksistä.

Palkansaajaliitot Pro ja Nousu hylkäsivät valtakunnansovittelijan sovintoehdotuksen helmikuun alussa, koska ehdotus ei turvannut riittävästi vapaita viikonloppua pankin asiantuntijoille ja esimiehille.

Jatkuvat yt-neuvottelut lisäävät työkuormaa

Pankin perustoimintoja tekevien toimihenkilöiden työt ovat lisääntyneet, kun viereltä on irtisanottu työkavereita ja esimiesten vähennysten jälkeen töitä on siirretty jäljelle jääneille alaisille.

– Perjantaina viikon pitkien työvuorojen ja ruuhkautuneiden työmäärien jälkeen huokaan syvään helpotuksesta, jos saan viettää koko viikonlopun vapaana.  Kaikki EU-sääntelyn tuomat valvontatyöt sekä esimiehiltä ja työkavereilta siirtyneet tehtävät uuvuttavat totaalisesti.

Pankkien toimihenkilöt ovat erittäin tyytymättömiä palkkoihinsa ja niiden kehitykseen.

– Olen ollut pankissa töissä yli 10 vuotta ja jokaisessa yt-neuvottelussa on irtisanomisten lisäksi jäljelle jääneille lisätty töitä. Vaikka töitä on tullut lisää, palkka ei ole noussut. Oma ostovoimani on koko ajan vain kutistunut, vaikka osaaminen ja työmäärä ovat lisääntyneet.

Paikallinen palkkakeskustelu on nollan jakoa

Pääkaupunkiseudun pankkien työntekijät ovat pettyneitä palkkakeskusteluihin. Esimiehille on annettu niin pienet välykset palkkakeskusteluissa jaettaviksi korotuksiksi, etteivät useimmat ole saaneet sentin senttiä moneen vuoteen.

– Kun esimiehelle on annettu 220 euroa jaettavaksi 15 alaiselleen, niin eihän siitä kannata jakaa muutamaa euroa koko porukalle. Sitten se menee pärstäkertoimella harvoille valituille. Perustyötä tekevän pankkilaisen ansiot ovat jo kutistuneet monta vuotta.

Sopimuskorotukset ovat olleet pieniä, ja niin ovat tälläkin kierroksella. Palkkakeskustelu toimii kunnolla vain, jos työnantaja laittaa reilusti omaa rahaansa peliin.

– Olen tehnyt tätä työtä kymmenen vuotta enkä ole kertaakaan saanut palkkakeskustelussa senttiäkään. Kaikki osaajat lähtevät muualle, koska pankkien palkkakehitys on miinusmerkkinen.

Pankkilaiset neuvoivat neuvottelijoita, että palkankorotusvarasta suurin osa pitää saada yleiskorotukseksi, koska muuten useimmat pienipalkkaiset saavat paikallisten palkkakeskustelujen kautta nolla euroa.

Pron neuvottelujen vetäjä Antti Hakala kertoi yksityiskohtaisesti, miten neuvotteluja on käyty. Pankkien toimihenkilöt antoivat neuvottelijoille kaiken tukensa ja täyden päätösvallan jatkoneuvottelujen edistämiseksi.

– Joka päivä pitää laskea kotona senttejä, että saan rahat riittämään, kun lakot ovat vieneet perheeni talouden tiukaksi. Silti löydän kyllä varmasti vielä jotain myytävää, jos kohtuullisen sopimuksen saamiseksi täytyy jatkaa työtaistelutoimia.

Uutisessa on tietoisesti jätetty mielipiteiden esittäjien nimet pois mahdollisten painostustoimien estämiseksi.