Paperialalle toinen viikon pituinen työnseisaus tammikuun lopussa | Ammattiliitto Pro

Paperialalle toinen viikon pituinen työnseisaus tammikuun lopussa

12.1.2018 klo 13:40

– Toteutuessaan lakot pysäyttävät monia toimintoja ja johtavat tuotannon alasajoon, arvioi paperiteollisuuden sopimusalavastaava Jari Uschanov Ammattiliitto Prosta.

Pro Uutiset

Ammattiliitto Pron hallitus teki tänään tehnyt päätöksen uudesta viikon mittaisesta työnseisauksesta paperiteollisuuden sopimusalalla. Työnseisaus alkaa keskiviikkona 31. tammikuuta 2018 kello 6 ja päättyy keskiviikkona 7. helmikuuta 2018 kello 6.

Lakko koskee kaikkia paperiteollisuuden toimihenkilötyötä tekeviä asiantuntijoita ja niihin osallistuu lähes 3 000 toimihenkilöä.

–  Haasteellisten vuosien jälkeen alan kannattavuus on erinomaista. Alan tuloskunnon perusteella yritysten voiton tekijöistä jokainen on ehdottomasti ansainnut palkankorotuksensa. Palkkatavoitteemme toimihenkilöille, esimiehille ja asiantuntijoille ovat kuitenkin olleet kohtuullisia ja yleisen linjan mukaisia, kertoo paperiteollisuuden sopimusalavastaava Jari Uschanov Ammattiliitto Prosta.

Aiemmin päätetty työnseisaus koskee myös koko sopimusalaa ja se alkaa keskiviikkona 17. tammikuuta 2018 kello 6 ja päättyy keskiviikkona 24. tammikuuta 2018 kello 6.

Lisäksi kaikkia sopimusalan työtehtäviä koskeva ylityökielto on voimassa toistaiseksi.

Työnantaja haluaa heikentää sijaisuus- ja ylityökorvauksia

Paperiteollisuuden työnantajia edustava Metsäteollisuus vaatii edelleen lukuisia heikennyksiä työehtosopimukseen.

– Sijaisuuskorvauksien, ylityökorvauksien ja lisätyökorvauksien heikentäminen alentaisivat välittömästi ansiotasoa, kertoo sopimusalavastaava Uschanov Prosta.

Metsäteollisuus haluaa myös lyhentää lomautusilmoitusaikaa sekä takaisinottoaikaa, jolloin irtisanotuille on tarjottava työtä.

Lisäksi työnantajapuoli haluaa mahdollisuuden muuttaa palkanmaksupäivää työnantajan päätöksellä.

”Jos paikallinen sopiminen ei suju, kaikille tasasuuruinen yleiskorotus”

Pro on esittänyt paperiteollisuuden palkankorotusmalliksi kaikille kuuluvaa yleiskorotusta ja sen lisäksi paikallisesti sovittavaa erää. Jos erästä ei saada työpaikalla sovittua, se jaettaisiin kaikille tasasuuruisena yleiskorotuksena. Näin luottamusmies voi paikallisesti neuvoteltaessa varmistaa prolaisten tasapuolisen kohtelun.

– Tämä tavoite ovat meille erittäin tärkeä, koska monista muista työehtosopimuksista poiketen alalla ei ole yhteistä palkkausjärjestelmää, jonka kautta palkankoroukset kohdistuisivat tasapuolisesti kaikille Pron jäsenille, huomauttaa sopimusalavastaava Uschanov.

Ammattiliitto Pron ja Metsäteollisuus ry:n työriidan sovittelu jatkuu sunnuntaina 14. tammikuuta valtakunnansovittelijan toimistossa Bulevardilla.

Aiemmin aiheesta:

9.1.2018

Työehtokiista voi vaarantaa viennin ja talouskasvun
Paperiteollisuuden lakonuhkaa sovitellaan sunnuntaina

2.1.2018