Paperiteollisuuden toimihenkilöt marssivat ulos vastalauseena työnantajapuolen neuvotteluhaluttomuudelle | Ammattiliitto Pro

12.2.2020 klo 07:45

Paperiteollisuuden toimihenkilöt ovat marssineet ulos ympäri Suomen. Syynä on työnantajapuolen eilinen neuvotteluhaluttomuus, joka on ajamassa työehtosopimusneuvotteluja umpikujaan. Toimihenkilöille tarjottiin merkittävästi huonompaa sopimusratkaisua kuin työntekijöille.

Pro Uutiset

Pro jatkoi neuvotteluja paperiteollisuuden toimihenkilöiden työehtosopimuksesta valtakunnansovittelijan toimistolla tiistai-iltana. Pron lukuisista vastaantuloista ja rakentavista kompromissiesityksistä huolimatta neuvottelut junnaavat paikoillaan ja osapuolten näkemykset mahdollisesta sopimusratkaisusta ovat huomattavasti kauempana toisistaan kuin aiemmin.

Työnantajia edustava Metsäteollisuus ry tarjoaa paperiteollisuuden toimihenkilöille merkittävästi huonompaa sopimusratkaisua kuin työntekijöitä edustavalle Paperiliitolle. Pro julisti alalle eilen ylityökiellon.

Ulosmarsseja ympäri Suomen – "nyt meni kuppi nurin"

Stora Enson Oulun tehtaan toimihenkilöt jättivät saapumatta aamuvuoroon kello 6–7. Taustalla on Metsäteollisuus ry:n neuvotteluhaluttomuus sekä neuvottelutilanne.

– Sellaisen viestin sain työnantajalta, ettei porukka ole töissä, kertoo Helsingistä neuvotteluista tavoitettu pääluottamusmies Ari Kuismin.

Myös Nokian Essity Finlandin paperiteollisuuden prolaiset toimihenkilöt marssivat ulos työpaikaltaan eilen illalla kello 22. Ulosmarssi kestää torstaihin saakka, kunnes toimihenkilöiden lakko alkaa. Taustalla ovat Metsäteollisuus ry:n eiliset esitykset tes-pöydässä.

– Nyt meni kuppi nurin. Haluamme neuvottelupöydässä yhdenvertaista kohtelua muiden kanssa, toimihenkilöt kertovat.

Iltavuoroon menossa ollut Tampereen DS Smith Packaging Finland Oy:n luottamusmies Pekka Heinonen kertoo, että oli saanut varaluottamusmieheltä viestin, jossa kerrottiin toimihenkilöiden marssineen työpaikalta ulos kello 9.30.

– Koko toimihenkilöporukka on äimän käkenä: Metsäteollisuuden esittämät heikennykset eivät uppoa porukkaan ja lisää heikennyksiä vaan sataa, varaluottamusmies Jarmo Paloviita kuvailee toimihenkilöiden tunnelmia.

Äänekosken paperitehtaan luottamusmies Pasi Peuranen sai tänään kello 11 ilmoituksen siitä, että työpaikan toimihenkilöt eivät mene töihin. Peuranen on myös Helsingissä tes-neuvotteluiden vuoksi.
Närää työpaikalla ovat herättäneet Metsäteollisuus ry:n eriarvoistavat työsulkurajaukset ja neuvottelupöydässä esitetyt heikennykset.

– Metsäteollisuuden esittämä hintalappu heikennyksille on liian kova ja neuvottelut ovat kestäneet työnantajan takia liian pitkään – Paperiliitonkin kanssa kertyi yli 50 neuvottelutapaamista.

Paperiteollisuuden toimihenkilöiden spontaanien ulosmarssien laajuudesta ei vielä tällä hetkellä ole tietoa. Uutinen päivittyy.