Pätevä työnjohtaja hoitaa homman | Ammattiliitto Pro

Pätevä työnjohtaja hoitaa homman

17.12.2018 klo 08:00

Teknikkokoulutuksen alasajon jälkeen suomalaiseen työelämään syntyi huutava pula pätevistä työnjohtajista. Pari vuosikymmentä myöhemmin huutoon vastaa työnjohtotutkinto.

Pro Uutiset

– Teknikot olivat meille parasta työnjohtaja-ainesta ja olisivat edelleen. Työnjohtaja on tyypillisesti vuoron esimies, porukan valmentaja siellä ihmisten ja koneiden välissä, sanoi Kemiran tutkimus- ja kehitysjohtaja Hannu Toivonen Talouselämä-lehden haastattelussa vuonna 2004.

Viimeiset teknikot valmistuivat 2000-luvun alussa, kun ammattikorkeakoulu-uudistuksen yhteydessä koulutus lakkautettiin ja korvattiin ammattikorkeakouluinsinööreillä.

Koulutuksen päättyminen sai teollisuuden muistelemaan teknikkoja kaiholla – mistä saataisiin osaavaa työvoimaa, jonka koulutus vastaisi yrityselämän tarpeita ja jolla olisi valmiudet hoitaa esimiestehtäviä?

Koulutuskokeilussa testattiin eri vaihtoehtoja

Ammattiliitto Pron sopimusalavastaava Petteri Hyttinen kertoo, että myös ministeriö tunnisti ongelman koulutuksen päättymisen jälkeen. Opetusministeriö käynnisti vuoden 2009 alussa työnjohtokoulutuskokeilun, jonka ohjausryhmään Hyttinen kuului.

Mukaan kokeiluun valikoitui kone- ja metalliala, kuljetusala, autoala sekä kaupan ala.

– Kokeilussa kehitettiin työelämän tarpeiden mukaisiin työnjohdollisiin ammattitaitovaatimuksiin koulutusvaihtoehtoja, jotka täydensivät erikoisammattitutkintoihin ja ammattikorkeakoulututkintoihin perustuvia koulutusväyliä. Opiskelijan aikaisemman koulutuksen tai työkokemuksen kautta hankkiman osaamisen perusteella koulutusaika vaihteli puolesta vuodesta kahteen vuoteen.

Kokeilun pohjalta syntyi työnjohtotutkinto

Ohjausryhmässä pureskeltiin koulutuskokeilun tuloksia vuonna 2013 – kokeilu oli ollut menestys. Koulutus oli tarkoituksenmukaista ja tarpeellista sekä työelämän että koulutukseen hakeutuneiden näkökulmasta.

Kokeilukoulutus oli vakiinnuttaneet asemansa kokeilussa mukana olleilla aloilla. Koulutuksen keskeytymättömän jatkumisen turvaamiseksi ratkaisut oli tehtävä pikimmiten.

Kokeilukoulutuksen pohjalta valmisteltiin työnjohtotutkintoa. Ammattiliitto Pro oli Hyttisen johdolla laatimassa tutkinnon perusteita.

Tärkeää oli saada tutkinto, jonka jo pidempään työelämässä mukana olleet voisivat suorittaa.

– Oli selvää, että kysyntää oli ammattikorkeakoulutasoiselle tutkinnolle, josta opiskelija saisi tutkintonimikkeen. Halusimme myös laskea osallistumiskynnystä, jotta opiskeluun olisi helppo osallistua työuran aikana.

Uurastus kannatti ja tuotannon esimiestyön erikoisammattitutkinto syntyi. Ensimmäiset työnjohtotutkinnon opiskelijat aloittavat tutkintonsa suorituksen vuoden 2019 alussa.

– Tutkinto on tarkoitettu henkilöille, jotka toimivat teollisuus- ja tuotantoalojen työjohto- tai esimiestehtävissä ja haluavat kehittää osaamistaan, Hyttinen kertoo.

Koulutus koostuu reilusta kymmenestä lähiopiskelupäivästä, etätehtävistä sekä näytöistä, joilla oma jo hankittu osaaminen todennetaan. Yhteensä tutkinnon aikana suoritetaan 180 opintopistettä.

Lue myös:

Työnjohtajan tutkinto tuo oman osaamisen näkyväksi 11.12.2018