Pro: 100 000 euroa on asiallinen korvaus potkuista | Ammattiliitto Pro

Ammattiliitto Pro vaatii Nokiaa kantamaan vastuunsa nykyisestä henkilöstöstään laajojen irtisanomissuunnitelmien toteutuessa. Liitto pitää puheenjohtajansa Antti Rinteen esille nostamaa 100 000 euron erokorvausta irtisanottavaa kohden oikeudenmukaisuuden toteutumisen minimiehtona.

Vastaavan rahan Nokia maksoi vuonna 2008 Saksan Bochumin tehtaalta irtisanotuille. Pro perustelee korvauksia myös sillä, että yrityksistä pois potkituille johtajille korvataan miljoonia euroja. Viime syksynä muun muassa Nokian toimitusjohtaja Olli-Pekka Kallasvuo tienasi erokorvauksia noin 4,6 miljoonaa euroa.

– Suomalaisen yhteiskunnan näkökulmasta se [korvaus] on alimitoitettu verrattuna satsauksiin, joita yhtiön tukemiseksi on vuosikymmenten varrella kansalaisten verovaroilla tehty, Pron hallitus toteaa tiedotteessa.

Pro edellyttääkin Nokialta nyt selkeää vastausta valmiudesta maksaa työnsä menettäville korvauksia, joiden ei tarvitse olla ainoastaan rahaa, vaan mukana tulee olla myös koulutusta uuteen työhön.

Pro Uutiset / lähde: Ammattiliito Pron tiedote 18.2.2011