Pro ei osallisena Yhtyneet Medix Laboratorioiden mahdollisessa lakossa | Ammattiliitto Pro

Pro ei osallisena Yhtyneet Medix Laboratorioiden mahdollisessa lakossa

5.12.2017 klo 09:54

Ammattiliitto Pro katsoo että Yhtyneet Medix Laboratoriot Oy:ssä on voimassa oleva työehtosopimus. Tästä johtuen Pro ei ole osallisena yhtiötä koskevassa lakkovaroituksessa. Pro kehottaa jäseniään toistaiseksi pidättäytymään mahdollisen lakon aikana omissa työtehtävissään.

Tehy ja SuPer jättivät eilen 4.12.2017 lakkovaroituksen, joka koskee Yhtyneet Medix Laboratoriot Oy:tä. Lakkouhka on ajalle 19.–21.12. Yhtyneet Medix Laboratoriot Oy:ssä noudatetaan tällä hetkellä Yksityisen laboratorioalan toimihenkilöiden työehtosopimusta, jossa osapuolena ovat Ammattiliitto Pro, Ylemmät Toimihenkilöt YTN ry ja Palta.

Asiassa on kyse työehtosopimuksen soveltamisalasta ja siitä, kuuluuko Yhtyneet Medix Laboratoriot Oy yksityisen laboratorioalan toimihenkilöiden työehtosopimuksen soveltamisalan piiriin. Tehyn ja Superin mukaan työtaistelutoimet ovat välttämättömiä, koska yritys noudattaa alalle soveltumatonta työehtosopimusta eikä suostu neuvottelemaan uudesta työehtosopimuksesta.

Ammattiliitto Pron näkemys on, että yhtiössä on voimassa oleva työehtosopimus. Pro ei ole osallisena lakossa ja kehottaa jäseniään toistaiseksi pidättäytymään lakon aikana omissa työtehtävissään.