Pro hyväksyi sovintoehdotuksen rahoitusalalle | Ammattiliitto Pro

Pro hyväksyi sovintoehdotuksen rahoitusalalle

25.3.2018 klo 17:41

Neuvottelujen kuluessa palkkaratkaisu saatiin paremmaksi kuin ensimmäisessä sovintoehdotuksessa. Viikonlopputyön osalta työnantajan määräysvaltaa saatiin merkittävästi rajoitettua.  –  Lopputulos on kompromissi, toteaa johtaja Antti Hakala Prosta.

Pro Uutiset / Lähde: Pron tiedote 25.3.2018

Ammattiliitto Pro ja muut rahoitusalan neuvotteluosapuolet hyväksyivät tänään valtakunnansovittelija Minna Helteen sovintoehdotuksen rahoitusalalle.  Pankkilakot peruuntuvat ja ylityökielto rahoitusalalla päättyy. Yleiskorotukset maksetaan 1.3.2018 ja 1.2.2019 ja sopimus on voimassa 25.3.2018–31.1.2021.

–  Rahoitusalalle saatiin yleisen linjan mukainen palkankorotusratkaisu. Kun aloitimme työehtosopimusneuvottelut viime syksynä, työnantajaliitto oli valmis vain äärimmäisen pieniin yleiskorotuksiin ja olisi halunnut jakaa palkankorotukset pääosin työnantajan päätöksellä, kertoo johtaja Antti Hakala Prosta.

– Neuvottelujen kuluessa työnantajan määräysvaltaa viikonlopputyön osalta saatiin rajoitettua. Viikonlopputyöstä sovitaan ensisijaisesti työpaikoilla, useimmiten ryhmä- ja konsernitasolla, jatkaa Hakala.

Neuvottelujen visaisin kiista koski viikonlopputyön tekemistä rahoitusalalla. Jo aikaisemmin lauantaityöstä on voitu sopia paikallisesti. Jatkossakin viikonlopputyön toteuttamisesta on ensisijaisesti sovittava paikallisesti. Jos paikalliseen sopimukseen ei päästä, yksittäiset pankit voivat tietyin ehdoin toteuttaa viikonlopputyön järjestelyt omalla päätöksellään. Tässäkin tapauksessa viikonlopputyötä tekevät ensisijaisesti vapaaehtoiset. Vasta jos vapaaehtoisia ei riitä, työnantaja voi määrätä toimihenkilön viikonlopputöihin.

– Saimme työnantajan järkiinsä siinä, että viikonlopputyöstä on neuvoteltava. Jokainen viisas työnantaja sopii viikonlopputyön käyttöönotosta luottamusmiesten kanssa.

Pron helmikuisen kyselyn mukaan 40 prosenttia rahoitusalan prolaisista on halukkaita viikonlopputöihin, kunhan ne sovitaan niin, että työ- ja yksityiselämä ovat tasapainossa.

– Pron tavoite on koko neuvottelujen ajan ollut korostaa sitä, että viikonlopputyön on oltava vapaaehtoista ja että toimihenkilöiden elämäntilanteet on otettava huomioon. Esimerkiksi työn ja perhe-elämän yhteensovittaminen toteutuu nyt, kun toimihenkilö voi ilmoittaa erittäin painavasta henkilökohtaisesta esteestä, joka estää työskentelyn viikonloppuisin.

Lauantaityöstä maksettava korvaus on 50 prosenttia ja sunnuntaista 100 prosenttia.

Työehtosopimuksessa on muutamia parannuksia muihin työehtoihin. Valitettavasti tärkeä tavoite osaamisen kehittämisen ja ylläpitämisen sekä toimihenkilöiden työmarkkinakelpoisuuden parantamisesta jäi lähinnä julistuksen varaan.

Neuvottelut olivat pitkät ja vaikeat.

– On erittäin ikävää, että työehtosopimusosapuolet eivät kyenneet saavuttamaan ratkaisua ilman pankkien asiakkaita häiritseviä lakonuhkia ja lakkoja. Hienoa, että lopulta saimme hyväksyttävissä olevan sovintoesityksen ilman uusien lakkojen toteutumista. Lakko on aina henkilökohtainen taloudellinen uhraus lakossa olevilta jäseniltä. Kiitos jäsenille solidaarisuudesta, toteaa Hakala.

Sovintoesitys on luettavissa kokonaan valtakunnansovittelijan sivulla.