Pro ja IAU: Valtion on tuotava Finnairiin kansallista näkökulmaa | Ammattiliitto Pro

Pro ja IAU: Valtion on tuotava Finnairiin kansallista näkökulmaa

24.3.2011 klo 17:18

Yhtiökokouksen aikana ulosmarssinut henkilöstö vaatii yhtiöltä toimintalinjan muutosta.

Teksi: Pro Uutiset/Paavali Kukkonen, video: Aila Juola

Valtion on ohjattava Finnair Oyj:tä huomioimaan toiminnassaan vahvasti myös kansallisia etuja. Näin vaativat Ammattiliitto Pro ja Ilmailualan Unioni IAU.

Pron ja IAU:n mielestä enemmistöomistajana valtion olisi huolehdittava muustakin kuin lyhytnäköisestä voitontavoittelusta. Lentoyhtiön johdon toimintatavat tuottavat työttömiä, riskeeraavat huoltovarmuuden ja uhkaavat myös pitkäjänteisen työn tuloksena saavutettua yhtiön nykyistä asemaa.

– Yhtiökokouksessa valtion omistajaohjauksesta vastaavan edustajan pitää miettiä, onko Suomen etu tukea nykyistä Finnairin johdon toimintalinjaa, Pron puheenjohtaja Antti Rinne kertoo.

Valtion omistajaohjauksen linjauksista vastaa pääministeri Mari Kiviniemen johtama maan hallitus.

Palkitsemisjärjestelmä vaihtoon

Pron ja IAU:n mielestä yhtiön vääränlaisten päätösten taustalla on yhtiön palkitsemisjärjestelmä. Se kannustaa ylintä johtoa kehittämään tehokkuutta tavalla, joka näyttäytyy vain suomalaisen henkilöstön vähentämissuunnitelmina, asiakaspalvelun laadun huononemisena ja lentoliikenteen säännöllisyyden uhkana.

IAU:n puheenjohtajan Juhani Haapasaaren kuvailun perusteella valtion vasen käsi ei nyt tiedä mitä oikea tekee.

– Suomalainen yhteiskunta kohdistaa vuosittain valtavan määrän taloudellisia resursseja työn turvaamiseen, Haapasaari toteaa.

– Paradoksaalista on, että samanaikaisesti työmarkkinoiden marginaalissa työskentelevän valtionyhtiön ylimmän johdon henkilökohtaiset taloudelliset kiihokkeet murentavat vankkaa yhteistä arvopohjaa.

Mielenilmauksella näkyvyyttä

Myös Prohon ja IAU:hun kuuluvaa yhtiön henkilöstöä marssi tänään ulos työpaikoiltaan Finnairin yhtiökokouksen yhteydessä. Mielenilmaukseen osallistui yhteensä noin 200 henkilöä.

Banderolleja kannattelevat ja iskulauseita huudelleet osallistujat olivat kokoontuneet yhtiökokouksen kokouspaikkana toimineen Helsingin Messukeskuksen tuntumaan. Katso video liiton Facebook sivustolta.

Lisää aiheesta:

Finnairin palkitsemisjärjestelmään vaaditaan läpinäkyvyyttä