Pro mukana mielenilmauksessa: ”Aktiivimalli on epäonnistunut kopio” | Ammattiliitto Pro

Pro mukana mielenilmauksessa: ”Aktiivimalli on epäonnistunut kopio”

25.1.2018 klo 15:36

Pro osallistuu mielenilmaukseen Helsingissä 2. helmikuuta ja kannustaa jäseniään osallistumaan. – Pron hallitus on huolissaan maan hallituksen työllisyyspolitiikan suunnasta. Maan hallituksesta on jo annettu lausuntoja, että seuraavana agendalla ovat työehtosopimusten yleissitovuus ja palkkojen joustaminen alaspäin. Tätä politiikkaa olemme mukana vastustamassa Senaatintorilla, Ammattiliitto Pron puheenjohtaja Jorma Malinen linjaa.

Pro Uutiset

Ammattiliitto Pron hallitus päätti tänään torstaina kokouksessaan osallistua hallituksen työllisyyspolitiikkaa vastustavaan mielenilmaukseen perjantaina 2. helmikuuta Helsingin Senaatintorilla.

Pron hallituksen mukaan aktiivimalli edustaa työllisyyspolitiikkaa, jossa työttömiä kiusaamalla pyritään kaunistelemaan työttömyystilastoja ilman riittäviä työkaluja työllisyyden vahvistamiseksi.

– Pron hallitus on erittäin huolissaan maan hallituksen työllisyyspolitiikan suunnasta. Mielenilmauksessa on kyse laajemmin työllisyyspolitiikasta kuin pelkästään aktiivimallista ja pakkohakulaista. Maan hallituksesta on jo annettu lausuntoja, että seuraavana agendalla ovat työehtosopimusten yleissitovuus ja palkkojen joustaminen alaspäin. Tätä politiikkaa olemme mukana vastustamassa Senaatintorilla, Ammattiliitto Pron puheenjohtaja Jorma Malinen linjaa.

Aktiivimalli ja pakkohakulaki lisäävät eriarvoistumista

Perustuslaki takaa työntekijälle oikeuden ilmaista mieltään. Järjestettävällä mielenilmauksella halutaan vaikuttaa yhteiskunnalliseen päätöksentekoon. Mielenilmauksen kohteena ei ole yksittäinen työnantaja eikä työehtosopimus.

Pron hallitus katsoo, että aktiivimalli ja pakkohakulaki lisäävät eriarvoistumisen kasvua yhteiskunnassa. Malli jakaa työttömät useaan eri kastiin asuinpaikasta, saatavilla olevista tukipalveluista sekä työttömän työkuntoisuudesta riippuen. Pakkohakulaissa on kyse lakiesityksestä, jonka mukaan työttömän on haettava 12 työpaikkaa kolmen kuukauden aikana.

– Kovasti hallituksen suunnasta tykätään korostaa sitä, että olemme kaikki samassa veneessä. Mutta kun tulee päätösten aika, kannustetaan yrityksiä ja yhteiskunnan hyväosaisia veroporkkanoilla ja myötäkarvaan silittämisellä, kun työttömien osaksi jäävät pakkokeinot, Malinen toteaa.

”Porkkanat pudonneet matkalla Itämereen”

Pron hallituksen mukaan aktiivimalli on esimerkki epäonnistuneesta kopiosta. Aktiivimallissa on jäljennetty Tanskassa käytössä olevasta mallista vain osia ymmärtämättä kokonaisuutta.

– Tanskan malliin vertaaminen on täysin turhaa, ellei Suomessa nosteta työttömyysturvaa ja lisätä työllistämispalveluiden määrärahoja Tanskaan rinnastettavalle tasolle. Hallitus on ottanut Tanskasta mukaansa vain kepin, porkkanat ovat ilmeisesti tippuneet matkalla Itämereen, puheenjohtaja Malinen ihmettelee.

– Aktiivimalli yhdistettynä seuraavana odottavaan pakkohakulaki luo aika selvän kuvan siitä, millaista työllisyyspolitiikkaa maan hallitus haluaa tehdä, Malinen jatkaa.

Yhä harvempi työpaikka julkiseen hakuun

Pron hallituksen mukaan pääministeri Sipilän hallituksen työllisyyspolitiikka on epäoikeudenmukaista erityisesti pitkäaikaistyöttömiä ja muita vaikeasti työllistyviä kohtaan. Kaikista heikko-osaisimpien asema heikkenee entisestään hallituksen työllisyyspolitiikan myötä.

– Aktiivimallin ja pakkohakulain myötä työnantajat tulevat ilmoittamaan entistä pienemmän osan avoimista työpaikoista julkiseen hakuun välttyäkseen hakemusten tulvalta, mikä on täysin rationaalista. Lopputuloksena meidän työmarkkinat jakautuvat entistä pahemmin kahtia, Malinen huokaisee.

Ammattiliitto Pro katsoo, että työllistämispolitiikassa pitäisi muiden Pohjoismaiden linjan mukaisesti panostaa työllistämispalveluihin, työttömien tukitoimiin ja palkkatukeen. Pron hallituksen mukaan parasta työllistämispolitiikkaa myös jatkossa on panostaminen osaamiseen niin koulutuksen kuin työurien aikaisen oppimisen osalta.

Pron hallitus kannustaa liiton jäseniä ilmaisemaan tukensa työttömille ja allekirjoittamaan aktiivimallia vastustavan kansalaisaloitteen. Liitto tiedottaa jäseniään erikseen mielenilmaukseen liittyvistä kysymyksistä.

Allekirjoita kansalaisaloite

Aiemmin aiheesta: