Pro sai kemian alalle ja kulutustavara-aloille työehtosopimukset | Ammattiliitto Pro

Pro sai kemian alalle ja kulutustavara-aloille työehtosopimukset

6.2.2020 klo 18:53

Ammattiliitto Pron hallitus hyväksyi tänään 6. helmikuuta uudet työehtosopimukset 9 000 kemian alan toimihenkilölle ja 1 500 kulutustavara-alojen toimihenkilölle.

Pro Uutiset

Sopimusten sisältämät palkankorotukset ovat 3,3 prosenttia jakautuen kahdelle vuodelle. Kilpailukykysopimuksen 24 tunnin vuosittaisesta työajanlisäyksestä luovutaan. Työnseisaukset ja ylityökielto aloilta perutaan. Sopimuskausi on 5.2.2020–31.12.2021.

Ammattiliitto Pron ja Kemianteollisuus ry:n välisissä työehtosopimusneuvotteluissa eilen 5. helmikuuta saavutetut neuvottelutulokset on tänään hyväksytty molempien järjestöjen hallinnoissa.

Uudet työehtosopimukset koskevat kemian alan toimihenkilösopimusta, kenkä- ja nahkateollisuuden ja kultaseppäteollisuuden sekä harja- ja sivellinalan toimihenkilösopimusta, kumiteollisuuden toimihenkilöiden työehtosopimusta, lasikeraamisen teollisuuden toimihenkilösopimusta sekä Fiskars Finland Oy Ab:n toimihenkilöiden työehtosopimusta.

Hyvä neuvottelukulttuuri

Pron puheenjohtaja Jorma Malinen on tyytyväinen työehtosopimuksiin ja vastapuolen neuvottelijoihin.

– Arvostamme sitä, että vaikeassa tilanteessa Kemianteollisuus työnantajaliittona kantaa vastuunsa Suomen työmarkkinoiden edistämisestä. Kemianteollisuudella on osaava työmarkkinajohtaja, jolla on aidosti edellytyksiä neuvotella ja tehdä sopimuksia.

Malisen mukaan tästä on hyvä jatkaa eteenpäin.

Alojen työtaistelut ja ylityökielto on peruttu

Kemian alan sekä kumi- ja lasikeraamisessa teollisuuden työnseisausten piti alkaa 10. helmikuuta kello 0.00 ja päättyä 23. helmikuuta kello 23.59. Työnseisausten piti alun perin alkaa 27. tammikuuta, mutta työministerin päätöksellä niitä siirrettiin kahdella viikolla. Ylityökielto sekä vapaa-ajalla matkustamisen kielto kaikilla sopimusaloilla, joille nyt saatiin työehtosopimus, alkoi 13.1.2020.