Pro vauhdittaa ICT-alan toimihenkilöiden työehtosopimusneuvotteluja — koko alaa koskeva ylityökielto alkaa huomenna | Ammattiliitto Pro

25.5.2020 klo 14:05

Ammattiliitto Pro aloittaa huomenna tiistaina 26. toukokuuta kello 6 kahden viikon ylityökiellon ICT-alan toimihenkilösopimuksen soveltamisalalla. Pro toivoo työnantajilta vastuunkantoa, ja vaatii kilpailukykysopimuksen mukanaan tuoman 24 palkattoman työtunnin poistamista ICT-alan työehtosopimusratkaisusta.

Pro Uutiset / Pron tiedote 25.5.2020

ICT-alan työehtosopimusneuvottelut ovat olleet viime viikosta lähtien täysin jumissa. Alalla neuvoteltiin viimeksi 20. toukokuuta, mutta ratkaisua ei löytynyt työnantajia edustavan Palvelualan työnantajat Palta ry:n kanssa. Neuvotteluiden vauhdittamiseksi Pro aloittaa koko alaa koskevan ylityökiellon, joka alkaa huomenna tiistaina 26.5. kello 6.00 ja päättyy tiistaina 9.6. kello 6.

Ylityökiellon aikana kaikenlainen ylityön tekeminen on kielletty. Varallaolijoita ylityökielto ei kuitenkaan koske. Näin turvataan kriittisien toimintojen jatkuminen ylityökiellon aikana.

Pro haluaa kehittää toimihenkilöiden osaamista ja työssäjaksamista

Pro tavoittelee jäsenilleen ostovoimaa parantavaa palkkaratkaisua ja kiky-sopimuksen mukaisen 24 tunnin työajan pidennyksen poistoa ilman kustannusvaikutuksia. Pro haluaa erityisesti panostaa toimihenkilöiden osaamisen kehittämiseen, työhyvinvointiin ja työssäjaksamiseen.

— Neuvotteluissa työnantajaliitto Palta ei ole aidosti pyrkinyt löytämään ratkaisuja avoinna oleviin kysymyksiin, vaan on keskustellut vain omista tavoitteistaan. Neuvottelut eivät ole edenneet lainkaan ja uusia neuvotteluaikoja ei ole sovittu, Ammattiliitto Pron puheenjohtaja Jorma Malinen sanoo.

Työnantajilta toivotaan todellista tahtoa edistää sopimuksen syntyä

Neuvottelut alkoivat jo marraskuussa ja niitä on käyty tiiviillä tahdilla tammikuusta lähtien, yhteensä lähes 30 kertaa. ICT-alan sopimukseton tila alkoi 1.2.2020.

Malinen korostaa, että Pro on valmis jatkamaan hyvin nopealla aikataululla ratkaisun etsimistä neuvottelemalla, mikäli myös työnantajaliitolla on todellista tahtoa edistää sopimuksen syntyä.

ICT-alan työehtosopimus toimihenkilöille on yleissitova, joten sitä noudatetaan kaikkiin toimihenkilöihin muun muassa teleoperaattoreilla, puhelinyhtiöissä, contact centereissä, verkonrakennus- ja ylläpitoyrityksissä sekä lisäksi muutamissa it-alan yrityksissä.