Pro vie RAY:n sopimusshoppailun työtuomioistuimeen | Ammattiliitto Pro

Pro vie RAY:n sopimusshoppailun työtuomioistuimeen

6.11.2014 klo 11:03
1

Raha-automaattiyhdistys RAY on kieltäytynyt perumasta laittomia toimihenkilöiden siirtoja työntekijäasemaan ja -työehtosopimukseen. Pro vie asian työtuomioistuimeen.

Pro Uutiset / lähde: Pron tiedote

Pron ja oman työnantajaliittonsa, Palvelualojen työnantajaliitto PALTAn, neuvottelema sopu ei kelvannut RAY:lle.

Raha-automaattiyhdistys muutti 1. lokakuuta pelkällä ilmoituksella resurssikeskuksen sekä kuluttaja- ja yritysasiakaspalvelun toimihenkilöt työntekijöiden työehtosopimukseen. Taustalla on työnantajan tahto siirtää osa toimihenkilöistä yksipuolisesti jaksotyön piiriin. Jaksotyö vie toimihenkilöiltä ylityökorvauksia, pakottaa epämääräisiin työaikoihin ja heikentää työttömyysturvaa

RAY:n toimihenkilöt kuuluvat Ammattiliitto Prohon, joka neuvottelee heille työehtosopimuksen. Pro tulkitsi menettelyn välittömästi laittomaksi ja sopimuksen vastaiseksi ja riitautti menettelyn.

Ammattiliitto Pro ja palvelualojen työnantajaliitto PALTA ovat neuvotelleet asiasta ja pääsivät kiistassa myös sopuratkaisuun.

Ratkaisu ei sen sijaan kelvannut RAY:lle. Oma työnantajajärjestö ei saanut pidettyä RAY:tä aisoissa, vaan RAY katsoi voivansa direktio-oikeuteensa vedoten tehdä siirtoja työehtosopimuksesta toiseen.

RAY voi käyttää odotusaikaa hyväkseen

RAY:n ylimielisen asenteen vuoksi Pro joutuu viemään asian työtuomioistuimeen. Sen ratkaisua odotettaessa RAY voi käyttää tilannetta hyväkseen ja asettaa toimihenkilöt laittomien toimenpiteiden uhreiksi. RAY voi siirtää yksipuolisesti toimihenkilöt jaksotyöhön ja heikentää palkkaehtoja.

– Tilanne on sangen sietämätön. Työelämän sääntöjä on muutettava siten, että työnantajan laittomuuksiin voidaan puuttua nopeasti. Työantajien tulkintaoikeuden vuoksi joudutaan heidän toteuttamiaan laittomuuksia puimaan oikeuden kautta, jotka kestävät kauan ja maksavat paljon rahaa. Prosessin kestäessä toimihenkilöt ovat aivan työnantajien oikkujen armoilla, sanoo Ammattiliitto Pron puheenjohtaja Jorma Malinen.

Työnantaja toteuttaa rauhassa laittomia toimia

Neuvottelujärjestelmän pelisääntöjen kehittämisestä keskustellaan parhaillaan isossa työmarkkinaosapuolten työryhmässä. Siellä työnantaja vaatii tuntuvia korotuksia niin sanottuihin laittomien lakkojen sakkoihin. Työnantajapuolen tavoitteena on Ruotsin malli, jossa jopa yksittäinen työntekijä voidaan tuomita vahingonkorvauksiin.

– Tässä RAY:n tapauksessa se tarkoittaa, että työnantajan laittomuuksiin reagoivat toimihenkilöt ja heidän liittonsa tuomitaan nopealla prosessilla tuntuviin korvauksiin työnantajaliitolle. Sillä aikaa työnantaja voi rauhassa toteuttaa laittomia toimenpiteitään. Melko usein toimihenkilöiden ainoa mahdollisuus on pitkällä prosessilla hakea itselleen oikeutta työtuomioistuimesta. Prosessin aikana toimihenkilöiden taloudelliset menetykset voivat olla huomattavia, arvioi Malinen.

RAY:n lokakuun alussa laittomasti ja sopimuksen vastaisesti työntekijöiden työtekijöiden työehtosopimukseen siirrettyjen henkilöiden joukossa oli myös kaksi toimihenkilöiden luottamusmiestä.

Vastalauseena työnantajan toimenpiteelle siirrettyjen yksiköiden toimihenkilöt marssivat ulos työpaikoiltaan 9. lokakuuta, josta jo seuraavana päivänä tuli työrauhahaaste työtuomioistuimeen.