Pron hallitus hyväksyi Helsingin yliopiston kiinteistöpalveluiden palkkausjärjestelmän neuvottelutuloksen | Ammattiliitto Pro

22.1.2019 klo 16:22

Ammattiliitto Pron hallitus hyväksyi tiistaina 22.1.2019 neuvottelutuloksen Helsingin yliopiston kiinteistöpalvelut Oy:n uudeksi palkkausjärjestelmäksi. Muutokset tulevat voimaan 1.4.2019 lukien.

Pro Uutiset

Uudessa palkkausjärjestelmässä palkka muodostuu jatkossakin tehtävän vaativuuteen perustuvasta tehtäväkohtaisesta palkanosasta ja suoritukseen perustuvasta henkilökohtaisesta palkanosasta.

– Suurimmat muutokset kohdistuvat henkilökohtaiseen palkanosaan. Uutena elementtinä palkkausjärjestelmään otettiin myös määräys henkilökohtaisesta lisästä, sanoo Ammattiliitto Pron sopimusalavastaava Ira Kyntäjä.

Henkilökohtaista työsuoritusta kuvaavien tasojen määrä vähenee nykyisestä yhdeksästä tasosta kolmeen tasoon. Lisäksi palkkauksen painopistettä siirretään henkilökohtaisesta palkanosasta tehtäväkohtaiseen palkanosaan, jolloin alin suoritusprosentti nousee neljään prosenttiin ja ylin suoritusprosentti laskee 44 prosenttiin. Kullakin suoritustasolla on jatkossa oma prosentuaalinen ala- ja ylärajansa, mutta muutoin henkilökohtainen palkanosa voi liukua kategorian sisällä.

Kaikkien palkkoja korotetaan 1,1 prosentin yleiskorotuksella 1.4.2019. Lisäksi 1,35 prosentin suuruisesta järjestely-/paikallisesta erästä käytetään järjestelmän uudistamiseen 0,98 prosenttia ja loppuosa 0,37 prosenttia käytetään työnantajan päättämällä tavalla henkilökohtaisiin palkanosiin.

Kaikki osapuolet ovat hyväksyneet neuvottelutuloksen.