Pron jäsenille voitto Metsä Groupia vastaan | Ammattiliitto Pro

Pron jäsenille voitto Metsä Groupia vastaan

5.12.2018 klo 12:50

Pron jäsenet voittivat työajan lyhennysvapaita koskevassa kiistassa. Työnantaja oli pidentänyt heidän työaikaansa yksipuolisesti vuositasolla 24 tunnilla.

Pro Uutiset

Pron jäsenet voittivat Metsä Groupin työajan lyhennysvapaita koskevassa kiistassa Helsingin käräjäoikeudessa 3. joulukuuta. Työnantaja oli pidentänyt heidän työaikaansa yksipuolisesti vuositasolla 24 tunnilla.

– Riidassa kantajat, samoin kuin nämä yksittäiset Ammattiliitto Pron jäsenet, eivät olleet minkään työehtosopimuksen piirissä – se on erittäin poikkeuksellista ja harvinaista. Käräjäoikeus on kokonaisarvioinnissaan katsonut, ettei työajan lyhennysvapaista ollut sovittu työsopimuksissa. Työajan lyhennysvapaat ja myös niiden määrä ovat kuitenkin vakiintuneet kantajien työsuhteiden ehdoiksi, Ammattiliitto Pron lakiasianpäällikkö Patrik Stenholm kertoo.

Toimihenkilöiden osalta työajan lyhennysvapaista on sovittu heitä sitovissa työehtosopimuksissa. Tämä perustuu kiky-neuvottelutulokseen.

Ammattiliitto Pron jäsenille oikeusapu on aina maksutonta ja riskitöntä.

– Ammattiliitto Pro pitää hyvänä asiana, että oikeus on toteutunut tässäkin tapauksessa, jatkaa Stenholm.

Tuomio ei ole vielä lainvoimainen.