Pron kysely: Rahoitusalalla 40 prosenttia valmiita vapaaehtoisesti viikonlopputöihin | Ammattiliitto Pro

7.2.2018 klo 10:39

– Työnantajan direktiota ei tarvita, vapaaehtoisia riittää. Tämäkin kysely todistaa sen, Hakala sanoo. Kolmetuhatta rahoitusalalla työskentelevää vastasi Pron kyselyyn.

Pro Uutiset/Pron tiedote 7.2.2018

Ammattiliitto Pro joutui hylkäämään valtakunnansovittelija Minna Helteen sovintoehdotuksen rahoitusalan työriidan ratkaisemiseksi 2. helmikuuta. Pron esitykset viikonlopputyön toteuttamiseksi paikallisesti sopien eivät kelvanneet Palvelualojen työnantajat Palta ry:lle. Työehtosopimuksen uudistaminen epäonnistuu, koska työnantajien tiukka koordinaatio syö kaiken pelivaran.

– Rahoitusalan neuvotteluissa oli aivan mahdotonta edes hyvää työtä tehneen valtakunnansovittelijan tehdä sellaista sovintoehdotusta, joka olisi ollut kohtuullinen rahoitusalan työntekijöille. Työehtosopimusten määräysten uudistamisen pitää työnantajien mielestä olla ns. kustannusneutraalia eli työnantajille ilmaista, Ammattiliitto Pron rahoitusalan neuvottelujen vetäjä johtaja Antti Hakala toteaa.

–  Viikonlopputyön lisäksi neuvotteluissa oli esillä muita tavoitteita työehtosopimuksen kehittämiseksi. Kaikkiin Paltan vastaus oli tyly ei, Hakala jatkaa.

Pro teki rahoitusalan jäsenilleen pikakyselyn viikonlopputyöstä 2.–5.2.2018. Kolmessa päivässä kyselyyn vastasi yli 3 000 rahoitusalan toimihenkilöä, asiantuntijaa ja esimiestä. Heistä 40 prosenttia ilmoitti olevansa halukas tekemään viikonloppuna vapaaehtoisesti töitä.

–Työnantajan direktiota ei tarvita, vapaaehtoisia riittää. Tämäkin kysely todistaa sen, Hakala sanoo.

Neuvottelujen vauhdittamista pohditaan

Prolla on neuvoteltavana 60 yksityisen sektorin asiantuntijoiden, esimiesten ja toimihenkilöiden työehtosopimusta.

– Näissä neuvotteluissa työnantajat vetävät tiukempaa raamia kuin tupo-neuvotteluissa koskaan aikaisemmin. Nyt erona on vain, että raamin on määritellyt yksipuolisesti EK, Pron puheenjohtaja Jorma Malinen toteaa.

Työnantajia edustanut Elinkeinoelämän keskusliitto (EK) muutti sääntöjään kesäkuussa 2016, jolloin EK kielsi itseltään keskitettyjen tulopoliittisten ratkaisujen tekemisen.

Ammattiliitto Pron hallitus kokoontuu perjantaina 16.2. ja käsittelee rahoitusalan neuvottelutilannetta.

– Kaikki mahdolliset neuvottelujen vauhdittamiskeinot ovat hallituksessamme keskustelussa. Pro perustettiin vuonna 2010 monialaliitoksi. Jäsenemme odottavat tukea yli sopimusalarajojen – ja ovat myös valmiita tukea antamaan, jos jokin ala joutuu vaikeuksiin sopimusneuvotteluissaan. Tuen muodot rahoitusalalle voivat tulla yllättäviltäkin toimialoilta, arvioi Malinen.