Pron lakonuhka teknologiateollisuudessa laajenee | Ammattiliitto Pro

Lähde: Pron tiedote 25.1.2020

Pro ilmoitti tänään, että teknologiateollisuuden toimihenkilöiden 10.2. alkavaksi siirrettyä lakkoa laajennetaan. Alun perin lakonuhka koski teknologiateollisuuden suurimpia yrityksiä. Nyt lakko laajennetaan koskemaan entistä laajemmin teknologiateollisuuden yrityksiä.

– Pron keskeiset tavoitteet sopimukseen ovat maltilliset palkankorotukset ja kiky-tuntien poistaminen. Näiden puolesta prolaiset ovat yksimielisiä – lakkoon asti, Pron puheenjohtaja Jorma Malinen toteaa.

Teknologiateollisuus ei ole osoittanut ratkaisuhalukkuutta liittojen välisissä neuvotteluissa eikä myöskään sovittelussa.

– Näyttää vahvasti siltä, että teknon jäsenyritysten ja kattojärjestön tavoitteet ovat ristiriitaiset. Teknologiateollisuuden hallituksen ideologia, joka näissäkin neuvotteluissa on vahvasti läsnä, ei kohtaa jäsenyritysten tarpeita työrauhasta ja työmarkkinoiden vakaudesta, Malinen sanoo.

Laajennuksen kohteina olevissa yrityksissä lakko toteutettaisiin samalla aikataululla kuin alkuperäisissä kohdeyrityksissä 10.2. kello 00.00–23.2. kello 23.59. Teknologiateollisuutta koskeva ylityökielto on voimassa lakon päättymiseen asti. Teknologiateollisuuden laajennettu työnseisaus koskee myös suunnittelu- ja konsulttialan toimihenkilöiden työehtosopimuksen soveltamisalan piirissä olevaa työtä, jota tehdään työriidan piirissä olevilla teknologiateollisuuden toimipaikoilla.

Laajennuksen kohteena ovat seuraavat teknologiateollisuuden jäsenyritykset:

Auramarine Oy

Turku