Pron Malinen: Karenssin lyhentämisellä olisi positiivinen vaikutus työntekijöiden halukkuuteen vaihtaa työpaikkaa | Ammattiliitto Pro

12.12.2018 klo 13:20

Mietintö työsopimuslain muutoksesta valmistui eilen. – Irtisanoutumisesta seuraava pitkä karenssi on merkittävä epäkohta. Karenssin lyhentämisellä olisi varmasti lakialoitetta parempi vaikutus työllisyyteen ja työntekijöiden halukkuuteen vaihtaa työpaikkaa, Pron puheenjohtaja Jorma Malinen ehdottaa.

Pro Uutiset

Eduskunnan työelämä- ja tasa-arvovaliokunta antoi eilen tiistaina mietintönsä työsopimuslain muutoksesta eli niin sanotusta irtisanomislaista. Valiokunta tuki mietinnössä hallituksen esityksen hyväksymistä muuttamattomana, mutta halusi tarkentaa esityksen perusteluja perustuslakivaliokunnan lausuntoon viitaten.

Ammattiliitto Pron puheenjohtaja Jorma Malisen mukaan irtisanomislaki on ollut malliesimerkki poliittisella ideologialla tehdystä lainvalmistelusta.

– Tuloksena on työllisyysvaikutuksiltaan mitätön lakialoite, joka aiheutti merkittäviä häiriöitä yhteiskuntarauhaan ja elinkeinoelämälle.

Hallituksen esitys muuttaisi samalla työttömyysturvalakia. Jos työnantaja on päättäisi työsuhteen työntekijästä johtuvasta syystä, korvauksetonta määräaikaa eli karenssia lyhennettäisiin nykyisestä 90 päivästä 60 päivään.

– On hienoa, että työttömyysturvan karenssi on noussut yleiseen keskusteluun, kiittää Malinen.

Epäkohta liittyy edelleen tilanteeseen, jossa työntekijä on pakotettu irtisanoutumaan yrityksestä johtuvista syistä. Karenssi olisi irtisanoutuneilla jatkossakin 90 päivää.

– Irtisanoutumisesta seuraava pitkä karenssi on merkittävä epäkohta. Karenssin lyhentämisellä olisi varmasti lakialoitetta parempi vaikutus työllisyyteen ja työntekijöiden halukkuuteen vaihtaa työpaikkaa, summaa Malinen.