Pron Malinen: Länsirannikon ihme osoittaa vaatimukset yleissitovuuden poistosta hölynpölyksi | Ammattiliitto Pro

22.3.2017 klo 13:35

Valmet Automotive julkisti  lisäinvestointeja Uudenkaupungin autotehtaalle tänään. Ammattiliitto Pron puheenjohtaja Jorma Malisen mukaan investoinnit näyttävät, että yleissitovat työehtosopimukset edesauttavat Suomen talouskasvua. – Länsirannikon ihme osoittaa, että suomalaisen teollisuuden osaamisella on kysyntää ja kilpailukykyä, Malinen sanoo.

Pro Uutiset/Pron tiedote

Autovalmistaja Valmet Automotive kertoi tänään uusista investoinneista Uudenkaupungin autotehtaalle. Yhtiön mukaan investointien myötä syntyy 1 000 uutta työpaikkaa lisää vuoden 2018 loppuun mennessä. Sopimuksen myötä autotehdas ryhtyy valmistaan Mercedes-Benzin seuraavan sukupolven kompaktiluokan autoa Uudessakaupungissa. Yhtiö ei tarkentanut mikä automalli on kyseessä. Yhtiö käynnistää uuteen automalliin liittyvän projektin välittömästi.

– Uudenkaupungin hyvien uutisten jälkeen voisi jo alkaa puhua Länsirannikon ihmeestä, siihen malliin alueelle on viime aikoina tullut investointeja, Ammattiliitto Pron puheenjohtaja Jorma Malinen toteaa.

– Investoinnit osoittavat hölynpölyksi puheet siitä, että yleissitovuus olisi muka este Suomen kasvulle. Päinvastoin, yleissitovuus tukee Suomen talouden ja tuottavuuden kasvua. Suomeen investoidaan, koska meillä on vakaa toimintaympäristö, korkea koulutustaso sekä ennakoitava kustannuskehitys, Malinen linjaa.

– Tämän päivän uutiset vahvistavat käsitystämme siitä, että Suomen kilpailukyvyn eteen tehdyt ratkaisut työmarkkinoilla kantavat hedelmää, Malinen jatkaa.