Pron Malinen: Nopeutettuja yt-neuvotteluja ei tule käydä kaiken varalta | Ammattiliitto Pro

Pron Malinen: Nopeutettuja yt-neuvotteluja ei tule käydä kaiken varalta

16.4.2020 klo 09:30

Käyttävätkö kannattavat yritykset koronakriisiä keppihevosena kulujen karsimisessa? Ammattiliitto Pro huolestui väliaikaisten lakimuutosten hengen vastaisesta toiminnasta.

Pro Uutiset

Työmarkkinakeskusjärjestöt ja Suomen hallitus ovat sopineet koronavirusepidemian takia väliaikaisia muutoksia yhteistoiminta- ja työsopimuslakiin 30. kesäkuuta saakka.

Ammattiliitto Pron puheenjohtaja Jorma Malinen muistuttaa, että lakimuutokset ovat määräaikaisia, joten tehdyt sopimuksetkin päättyvät määräajan kuluttua.

Pro on huolestunut lakimuutosten hengen vastaisesta toiminnasta: yrityksissä käydään kaiken varalta yhteistoimintaneuvotteluja nopeutetussa aikataulussa vedoten siihen, että yritysten taloudellinen tilanne saattaa loppuvuoteen mennessä heikentyä.

– Tilanne on tällöin kohtuuton työntekijöiden kannalta, ja neuvotteluiden ajoitus ei ole oikea, Malinen summaa.

Esimerkiksi Stora Enso on ilmoittanut nopeutetuista yhteistoimintaneuvotteluista, jotka mahdollistaisivat koko henkilöstön lomautuksen vuoden 2020 aikana. Pron näkemyksen mukaan yt-neuvotteluesitys tulee antaa vasta sitten, kun siihen on lainmukainen peruste. Pelkät epävarmuustekijät eivät riitä perusteeksi. Stora Enson toiminta on lain hengen vastainen ja osoitus huonosta henkilöstöpolitiikasta.

– Yhteistoimintaneuvotteluja ei kuulu aloittaa varmuuden vuoksi, jos perusteet puuttuvat ja toimihenkilöiden tekemä työ ei ole vähentynyt. Määräaikaisen lakimuutoksen tarkoitus ei ole se, että ennakoidaan huhtikuussa, mitä mahdollisesti tapahtuu loka-, marras- tai joulukuussa 2020. Lisäksi mahdollisten muutosten yrityksen talouteen ja tilauskantaan tulee olla kytköksessä koronavirusepidemiaan, Malinen sanoo.

Ammattiliitto Pro seuraa luottamusmiestensä ilmoittamia yhteistoimintaneuvotteluja tiiviisti. Pron yhteistoimintaneuvottelutilastot perustuvat luottamusmiesten suoraan liitolle ilmoittamiin tietoihin. Luottamusmiehet ovat ilmoittaneet, että yhteistoimintaneuvotteluiden piirissä on ollut yhteensä 28 000 toimihenkilöä, ammattilaista, asiantuntijaa ja esimiestä vuoden 2020 maaliskuusta lähtien. Henkilöiden määrä perustuu 15. huhtikuuta mennessä ilmoitettuihin kyselytietoihin.