Pron Malinen odottaa Paltan kantavan vastuunsa: ICT-alan uusi työehtosopimus täytyy neuvotella alan omista lähtökohdista – ylityökielto jatkuu | Ammattiliitto Pro

9.6.2020 klo 12:05

Kahden viikon ylityökielto ICT-alalla päättyi tänään. Palta ei ole tehnyt rakentavia ehdotuksia sopimukseen pääsemiseksi. – Ylityökielto jatkuu. Haluamme työnantajien sopivan vastuullisen tes-ratkaisun ICT-alan omista lähtökohdista, Ammattiliitto Pron puheenjohtaja Jorma Malinen summaa.

Pro Uutiset / Lähde: Pron tiedote 9.6.2020

Ylityökielto alkaa tänään tiistaina 9.6.2020 kello 16 ja päättyy maanantaina 3.8.2020 kello 6.

Työaikapankit kelpaavat yrityksille, mutta eivät Paltalle

Pro tavoittelee jäsenilleen ostovoimaa parantavaa palkkaratkaisua ja kiky-sopimuksen mukaisen 24 tunnin työajan pidennyksen poistoa ilman työehtosopimuksen heikennyksiä. Pro haluaa erityisesti panostaa toimihenkilöiden osaamisen kehittämiseen, työhyvinvointiin ja työssäjaksamiseen.

– Olemme tehneet neuvotteluiden aikana rakentavia esityksiä tilanteen ratkaisemiseksi. Esitimme muun muassa työaikapankin käyttöönottoa, joka olisi tuonut tarvittavia joustoja alalle, Malinen toteaa.

Työaikapankit ovat saaneet kannatusta myös elinkeinoelämän puolelta. Viimeksi Kone Oyj:n pääomistaja Antti Herlinin suusta.

– On outoa, etteivät tämäntyyppiset vastaantulot Pron puolelta saa vastakaikua työnantajissa, Malinen sanoo.

Pro ehdottaa paikallisen sopimisen lisäämistä

Pro on esittänyt myös kiky-tuntien poistamisen vastapainoksi paikallisen sopimisen lisäämistä, mutta se ei työnantajapuolelle käynyt. Työnantajat haluavat sanella työajankäytön, eivätkä sopia siitä työpaikkakohtaisesti ja paikallisten olosuhteiden lähtökohdista, kuten Pro on esittänyt.

– Paltan mukaan paikallisella sopimisella ei ole riittävää arvoa kiky-tuntien korvaamisessa. Tällainen ilmoitus paikallisen sopimisen merkityksettömyydestä on käsittämätöntä, Malinen toteaa.

Pro on valmis tekemään vastuullisen sopimusratkaisun heti, kun Palta on siihen valmis.

Neuvottelut alkoivat jo viime vuoden marraskuussa, ja ICT-alan sopimukseton tila alkoi 1.2.2020. ICT-alan työehtosopimus toimihenkilöille on yleissitova, joten sitä noudatetaan kaikkiin toimihenkilöihin muun muassa teleoperaattoreilla, puhelinyhtiöissä, contact centereissä, verkonrakennus- ja ylläpitoyrityksissä sekä lisäksi muutamissa it-alan yrityksissä.