Pron Malinen: ”Stora Enso venyttää työehtosopimusten rajoja” | Ammattiliitto Pro

Pron Malinen: ”Stora Enso venyttää työehtosopimusten rajoja”

19.8.2019 klo 09:38

Ammattiliitto Pron mukaan Stora Enson Oulun tehtaiden jo toukokuun puolivälissä päättyneissä yhteistoimintaneuvotteluissa on huolestuttavia piirteitä. Massiivisten irtisanomisten lisäksi työnantaja sopimusshoppailee eli aikoo siirtää toimihenkilöitä heikompien työehtojen piiriin.

Pro Uutiset

Metsäyhtiö Stora Enso aloitti maaliskuussa yhteistoimintaneuvottelut Oulussa paperikoneen sulkemisesta ja toisen koneen tuotantosuunnan muutoksesta kartongin valmistukseen. Yhtiön suunnitelmat voivat johtaa lähes 400 henkilön irtisanomiseen.

Ammattiliitto Pron puheenjohtaja Jorma Malinen kertoo, että neuvottelut ovat nyt johtamassa massiivisiin irtisanomisiin ja muihin lieveilmiöihin. Henkilöstö on tilanteeseen pettynyt.

–  Työnantajan ylimitoitetut suunnitelmat johtivat maaliskuussa Stora Enson sekä teollisuuden kunnossapitopalveluja tarjoavan tytäryhtiö Eforan toimihenkilöiden sekä työntekijöiden yhteiseen kahden vuorokauden mittaiseen ulosmarssiin.

Malisen mukaan Oulun tehtaita koskevat yt-neuvottelut ovat jo päättyneet, mutta työnantajan päätökset antavat vielä odottaa itseään.

– Pron saamien tietojen mukaan työnantaja harkitsee erityisesti toimihenkilöihin kohdistuvia rajuja vähennyksiä, joiden myötä Ouluun jäisi työntekijöiden lisäksi vain muutama toimihenkilö ja kaikki loput olisivat ylempiä toimihenkilöitä. Kyseessä on aivan uusi sopimusshoppailun muoto, asiantuntijat siirretään kokonaan työehtosopimusten ulkopuolelle.

Ilman työehtosopimusta heikommat ehdot

Ammattiliitto Pron metsäalojen sopimusalavastaava Jari Uschanovin mielestä työnantaja ei toimi työehtosopimuksen mukaisesti, mikäli se toteuttaa yhteistoimintaneuvotteluissa esittämänsä suunnitelman. Sopimusalavastaavan ja Oulun tehtaiden toimihenkilöiden luottamusmies Ari Kuisminin mukaan kaikki suunnitellut toimihenkilötehtävät eivät voi olla niin vaativia, että ne olisivat toimihenkilöiden työehtosopimuksen soveltamisalan ulkopuolella

Paperiteollisuuden ylemmillä toimihenkilöillä ei ole työehtosopimusta, joten toimihenkilöiden siirtäminen työehtosopimuksen soveltamisen ulkopuolelle tulee väkisin heikentämään heidän työehtojaan.

– Käytännössä ylempien toimihenkilöiden työehdot määräytyvät henkilökohtaisen työsopimuksen kautta ja ovat muilta osin työnantajien päätettävissä. Työnantajan toiminta viittaa valitettavasti siihen, että tavoitteena on siirtää toimihenkilöitä laajemminkin työehtosopimuksen soveltamisen ulkopuolelle, Uschanov sanoo.

Ammattiliitto Pro tukee jäseniään

Ammattiliiton tehtävä on tukea kaikkia jäseniään riippumatta siitä, mihin henkilöstöryhmään heidät luetaan.

– Emme todellakaan aio jäädä seuraamaan sivusta, mikäli työnantaja heikentää tarkoituksellisesti jäsentemme työehtoja, sopimusalavastaava Uschanov korostaa.

– Käynnistämme oikeustoimet ja muut tarvittavat toimenpiteet, jos Stora Enson ratkaisut ovat Pron mielestä työehtosopimuksen vastaisia.

Mahdollisista muista toimenpiteistä päätetään paperiteollisuuden työehtosopimusneuvottelukunnan ja yrityksen luottamusmiesrenkaan tulevissa kokouksissa.