Pron Malinen: Yrittäjien Pentikäinen ajaa työnantajille direktiota työntekijöiden järjestäytymiseen | Ammattiliitto Pro

8.5.2018 klo 14:05

Pron puheenjohtaja Jorma Malinen hämmästelee Suomen Yrittäjien ilmoitusta kannustaa yrityksiä maksamaan työntekijöiden työttömyyskassamaksut Yleiseen työttömyyskassaan (YTK). – Mallihan on kuin suoraan Kiinasta tai Meksikosta, jossa yritykset päättävät työntekijöittensä järjestäytymisestä. Pentikäisen idea on jo diktatuurimaissa keksitty, Malinen toteaa.

Pro Uutiset/Pron tiedote 8.5.2018

Yrittäjäjärjestö Suomen Yrittäjät kertoo haluavansa kannustaa yrityksiä maksamaan työntekijöidensä työttömyyskassamaksut Yleiseen työttömyyskassaan siksi, että YTK ei tee työntekijöiden edunvalvontaa. Yrittäjät kertovat tiedotteessaan YTK:n suosimisen syyksi nimenomaisesti sen, että YTK:lla ei ole yhteyttä ammattiyhdistysliikkeeseen.

– Tämä ei ole mitenkään uusi idea. Monissa diktatuurimaissa yritykset estävät työntekijöidensä vapaan järjestäytymisen perustamalla työnantajien valvomia ammattiliittoja. Puheenjohtaja Pentikäiselle ei siis riitä direktio-oikeus työsuhteessa, vaan hän ajaa direktio-oikeutta myös työntekijöiden järjestäytymiseen. Haluaako Pentikäinen muutkin diktatuurimaiden työelämän rakenteet Suomeen, pohtii Pron Jorma Malinen.

Lain mukaan työntekijöitä kohdeltava tasapuolisesti

Työsopimuslain ja yhdenvertaisuuslain näkökulmasta Suomen Yrittäjien esitys on kyseenalainen. Työsopimuslain mukaan työntekijöitä tulee kohdella tasapuolisesti. Yrityksen, joka maksaa työntekijän kassamaksun YTK:lle, tulisi maksaa myös järjestäytyneiden työntekijöiden kassamaksut.

Yhdenvertaisuuslain mukaan ketään ei saa syrjiä ammattiyhdistystoiminnan perusteella.

– Prolle sopii, jos Suomen yrittäjien jäsenyritykset haluavat maksaa kaikkien työntekijöittensä työttömyyskassamaksut. Pron Työttömyyskassa voi varmasti lähettää halukkaille yrittäjille tilinumeron, johon kassamaksut voi tilittää, Malinen heittää.

Ammattiliitto Pro on aktiivisesti käynyt keskustelua yritysten kanssa työelämän uudistamiseksi kaikille paremmaksi.

– Olemme keskustelleet aiheesta myös Pentikäisen kanssa. Hänen viimeaikaiset avauksensa ovat halveksivia hyökkäyksiä noin kahta miljoonaa järjestäytynyttä palkansaajaa ja ammattiyhdistysliikettä vastaan. Työelämän kehittäminen on vakava asia, jonka Pentikäisen ”poppoo” uhkaa vesittää pellemäisillä esityksillään, Malinen sanoo.

– Tällaisilla heitoilla työmarkkinatoimijoiden välinen luottamus murenee yhä pienemmiksi palasiksi.  Kieltämättä on vaikea uskoa, että kyse on edes vakavasta esityksestä, niin kaukana se on länsimaisesta demokratiasta ja järjestäytymisvapaudesta, Malinen toteaa.