Pron podcast sukeltaa työn ja ihmisoikeuksien maailmaan | Ammattiliitto Pro

Pron podcast sukeltaa työn ja ihmisoikeuksien maailmaan

16.6.2020 klo 10:35

Ammattiliitto Pron tuottama podcast nostaa kuuluviin ääniä globaalin etelän työelämästä, joka maantieteellisestä etäisyydestään huolimatta on meitä yllättävän lähellä.

Pro Uutiset / Kuva: Jukka Pääkkönen

Käytämme arjessamme suunnattomia määriä erilaisia tuotteita, joiden alkuperä jää meille tyypillisesti pimentoon. Olipa kyseessä sitten vaatteet, viihde-elektroniikka tai elintarvikkeet, emme useinkaan tiedä, kenen työn tulosta käyttämämme tuotteet ovat ja millaisissa oloissa nämä ihmiset työtään tekevät.

Pron podcast tuo esiin esimerkkejä työntekijöiden perusoikeuksista, toimeentulosta ja tasa-arvosta joko yksittäisissä maissa tai meille tuttujen tavaroiden ja palveluiden globaalissa tuotanto- ja arvoketjussa. Se nostaa kuuluviin ääniä globaalin etelän työelämästä, jotka eivät useinkaan nouse aiheeksi muussa uutis- tai ajankohtaismediassa.

– Olisi hyvä välillä muistuttaa itseään siitä, saako paitamme tekijä elämiseen riittävää palkkaa tai uskaltaako viinitilan tai varaosatehtaan työntekijä liittyä ammattiliittoon. Ja jos ei, niin miksi, sanoo podcastia luotsaava Jukka Pääkkönen.

Työelämään liittyvien ihmisoikeuksien parissa pitkän uran tehnyt Pääkkönen muistuttaa globaalien tuotantoketjujen vaikutusten olevan suomalaisille hyvinkin konkreettisia, vaikka toisella puolen maailmaa tapahtuva tuotanto vaikuttaisikin omasta näkökulmastamme etäiseltä ja epämääräiseltä. Esimerkiksi koronakriisin myötä paljastuneet ongelmat hengityssuojainten saatavuudessa tekivät osaltaan näkyväksi globaalien tuotantoverkostojen vallan sekä niihin liittyvän haurauden uudella tavalla näkyväksi.

– Me suomalaiset olemme, halusimme tai emme, lukemattomin sitein kiinni globaalin talouden, politiikan ja inhimillisen kanssakäymisen verkostoissa. Se, mitä tapahtuu Bolsonaron Brasiliassa, kaakkois-Aasian vaatetustehtaissa tai eteläisen Afrikan banaaniplantaaseilla vaikuttaa ennemmin tai myöhemmin myös meihin.

– Globaalit verkostot tarjoavat vastaavasti meille mahdollisuuden vaikuttaa, omalla pienellä, mutta tarpeellisella osuudellamme. Tässä työssä myös suomalaiset ammattiliitot ovat mukana ja siihenkin työhön voi podcastin kuulokuvien kautta silloin tällöin tutustua.

Podcastjaksojen suunnittelussa on Pääkkösen mukaan ajateltu erityisesti Pron jäseniä.

– Hehän ovat yhtä aikaa sekä tavallisia suomalaisia palkansaajia ja kuluttajia, että eurooppalaisia ja maailmankansalaisia.

Tutustu podcastiin

Jakso 1: Bolsonaron Brasiliassa sambarumpukin soi protestia

Sambarumpu on soinut protestia presidentti Jair Bolsonaron Brasiliassa koko alkuvuoden 2020 ajan. Syynä ei ole yksin koronapandemia, vaan syvälliset yhteiskunnalliset muutokset, joita Bolsonaron hallinto pani liikkeelle jo ennen pandemian puhkeamista. Työntekijöiden oikeuksia ja työelämän sääntelyä on karsittu rajusti, ammattiliitot ahdistettu nurkkaan ja köyhimpiä lapsiperheitä auttanut Bolsa Familia -ohjelma supistettu minimiin. Koronakriisin varjossa sademetsä palaa. Ammattijärjestö CUT:n pääsihteerin Carmen Foron mielestä hänen kotiosavaltiossaan Parássa vallitsee käytännössä jo sotatila. Podcast-jakso kysyy, merkitsevätkö virheet koronakriisin hoidossa jo loppua populistipresidentti Bolsonaron poliittiselle uralle.

Jakso 2: Pikamuodin matkan pää?

Koronavirus pysäytti vaatetehtaat halvan muodin tuottajamaissa eri puolilla maapalloa. Halpamuotia ja luksusmerkkejä markkinoivat jättiyhtiöt peruivat tilauksensa ja jättivät maksamatta osan jo valmistetuistakin vaatteista. Miljoonat vaatteittemme tekijät menettivät kertaiskulla työnsä ja elantonsa. Mitä maailman muotiteollisuudella on edessään? Uusi kierros verta, hikeä ja t-paitoja – vai halvan pikamuodin matkan pää? Haastateltavina alan työolojen asiantuntija Jyrki Raina sekä bangladeshilainen ammattiliiton puheenjohtaja Kalpona Akter.

Podcastin tekijä: Jukka Pääkkönen

• Opiskeli Tampereen yliopistossa tiedotusoppia.
  • Toimi Ammattiliittojen Solidaarisuuskeskus SASKin viestintäpäällikkönä ennen eläköitymistään vuonna 2017. Työskenteli yhteensä 30 vuoden ajan suomalaisten järjestöjen kehitysyhteistyötehtävissä.
  • Ammatillisen kiinnostuksen kohteena erityisesti Latinalainen Amerikka, Mosambik, Namibia sekä eräät Aasian maat (mm. Filippiinit ja Vietnam).
  • Harrastaa lukemista, musiikin kuuntelua ja soittamista, kesäisin veneilyä ja saarielämää sekä (nyttemmin) taustaäänien keräilyä.
  • Blogi: tyojataistelu.blogspot.com/