Pron sopimusalavastaava: ”Odotamme Stora Enson kantavan vastuunsa” | Ammattiliitto Pro

Pron sopimusalavastaava: ”Odotamme Stora Enson kantavan vastuunsa”

18.3.2019 klo 17:55

Stora Enson ja Eforan toimihenkilöt marssivat tiistaiaamuna ulos Oulun tehtailta kahdeksi vuorokaudeksi. – Ulosmarssin tarkoituksena on saada työnantaja aidosti neuvottelemaan henkilöstön edustajien kanssa paperikoneen sulkemisesta tai tuotannon jatkamisesta, kertoo sopimusalavastaava.

Pro Uutiset

Metsäyhtiö Stora Enson ja teollisuuden kunnossapitopalveluja tarjoavan tytäryhtiö Eforan toimihenkilöt marssivat ulos Oulun tehtailta tiistaiaamuna kello 6. Kahden vuorokauden ulosmarssilla vastustetaan työnantajan suunnitelmia sulkea paperikone 6.

Pahimmillaan työpaikkansa voi menettää 400 työntekijää ja toimihenkilöä. Henkilöstövaikutuksia voi olla myös Stora Enson tytäryhtiö Eforaan, jonka työntekijät ja toimihenkilöt vastaavat paperi- ja kartonkikonelinjojen, sellutehtaiden, arkituslinjojen, sahojen sekä tehtaiden voimantuotannon kunnossapidosta.

Työpaikalle toimihenkilöt palaavat torstaina 21. maaliskuuta kello 6.

Yhtiöltä odotetaan työnantajavastuuta

Työntekijät ilmoittivat myös osallistuvansa ulosmarssiin. Päätös ei yllättänyt Ammattiliitto Pron sopimusalavastaava Jari Uschanovia.

– Henkilöstön voimakkaat reaktiot ovat näissä asioissa täysin ymmärrettäviä, koska kyseessä on omat työpaikat ja toimeentulo.

Uschanov kertoo, että ulosmarssin tarkoituksena on saada työnantaja aidosti neuvottelemaan henkilöstön edustajien kanssa paperikoneen sulkemisesta tai tuotannon jatkamisesta.

– Edellytämme, että työnantaja toimii yhteistoimintalain hengessä. Stora Enson on käytävä henkilöstön edustajien kanssa huolellisesti läpi harkitsemiensa toimenpiteiden perusteet, vaikutukset sekä vaihtoehdot ja näin minimoida mahdolliset irtisanomiset.

Sopimusalavastaava muistuttaa, että Suomen valtio käyttää omistuksensa kautta Stora Ensossa merkittävää päätösvaltaa.

– Näin ollen valtion omistusohjauksesta vastaava elinkeinoministeri Lintilä voisi halutessaan ottaa asiaan kantaa ja vaikuttaa tuleviin päätöksiin. Vajaat kaksi vuotta sitten valtio panosti Oulun syväväylän ruoppaamiseen 12,5 miljoonaa euroa, joten sillä on myös oikeus vaatia yrityksiltä sitoutumista talousalueen kehittämiseen ja työllisyyteen.

Myös toinen paperikone kartonkituotantoon?

Sopimusalavastaava kehottaa yritystä leikkausten sijaan investoimaan. Näin on tehnyt myös Oulun kaupunki. Yhtiö aikoo hakea ympäristölupaa myös toisen paperikoneen muuttamiseksi kartonkituotantoon, mutta investointipäätöksiä ei tehdä vielä tässä vaiheessa.

– Mikään ei vieläkään estä työnantajaa tekemästä liiketaloudellisesti parempaa päätöstä muuttaa molemmat paperikoneet kartonkikoneiksi ja siten turvata sekä yrityksen, että toimihenkilöiden ja työntekijöiden tulevaisuus, linjaa Uschanov.