Pron teollisuuden alat ylityökieltoon maanantaina | Ammattiliitto Pro

Pron teollisuuden alat ylityökieltoon maanantaina

12.9.2018 klo 14:00

Ammattiliitto Pron päätöksellä teollisuudessa työskentelevien toimihenkilöiden ylityökielto alkaa maanantaina 17. syyskuuta kello 00.00 ja on voimassa toistaiseksi. Ylityökiellolla vastustetaan maan hallituksen esitystä irtisanomissuojan heikentämistä alle 20 hengen yrityksissä.

Pro Uutiset

Teollisuudessa työskentelevät toimihenkilöt aloittavat ylityökiellon, jolla vastustetaan maan hallituksen suunnitelmia irtisanomissuojan heikentämiseksi.

– Ammattiliito Pro on yksi Suomen johtavista ammattiliitoista, meidän täytyy olla muiden liittojen kanssa mukana yhteisessä rintamassa ja yhteisillä askelmerkeillä, kun pyritään vaikuttamaan työntekijöiden aseman ylläpitämiseen, turvaamiseen ja kehittämiseen. Sen takia olemme mukana ylityökiellossa, kertoo Pron puheenjohtaja Jorma Malinen.

Toteutuessaan lakiesitys vaikuttaisi noin 30 000 prolaisen työehtoihin.

– Prolle tässä on kyse jäsenten edunvalvonnasta, ei politiikasta.  Me emme vaadi kohtuuttomuuksia, haluamme ainoastaan, että lainsäädäntöä kehitetään oikeudenmukaisesti ja tasapuolisesti niin, että myös lainsäädännön uudistusten vaikutukset työntekijöihin huomioidaan, Malinen linjaa.

Malinen huomauttaa, että esimerkiksi vaikutuksia työttömyysturvan karensseihin ei ole huomioitu hallituksen lakiesitystä koskevassa muistiossa millään tavalla. Nykylainsäädännön mukaan työntekijälle tulee työttömyyskorvauksen osalta 90 päivän karenssi silloin, kun työntekijä on irtisanottu työntekijästä johtuvasta syystä.

– On naiivia uskoa siihen, että mikäli tämä lakiesitys menee tässä muodossa läpi, se jäisi koskemaan ainoastaan pieniä työpaikkoja. Se on ensimmäinen askel vakavaan työehtojen heikentämiseen, kertoo Malinen.

Ylityökielto koskee seuraavien sopimusalojen toimihenkilöiden työehtosopimuksen soveltamisalan mukaisia tehtäviä:

• Autoalan toimihenkilöiden työehtosopimus
  • Fiskars Finland Oy Ab:n toimihenkilöiden työehtosopimus (ent. Iittala Group)
  • Kemianalan toimihenkilösopimus (mukaan lukien tekstiilihuoltoalan, veneteollisuuden ja öljytuotteen toimihenkilöt liityntäpöytäkirjojen kautta)
  • Kenkä- ja nahkateollisuuden ja kultaseppäteollisuuden sekä harja- ja sivellinalan toimihenkilösopimus
  • Kumiteollisuuden toimihenkilöiden työehtosopimus
  • Lasikeraamisen teollisuuden toimihenkilösopimus (mukaan lukien lasitus ja hiomoalan toimihenkilöt liityntäpöytäkirjan kautta)
  • Mekaanisen metsäteollisuuden toimihenkilöiden työehtosopimus
  • PALTAn toimihenkilöitä koskeva työehtosopimus autonrengasalan osalta
  • Puusepänteollisuuden toimihenkilöiden työehtosopimus
  • Teknologiateollisuuden toimihenkilöiden työehtosopimus
  • Tekstiili- ja muotialan toimihenkilöiden työehtosopimus

Lue aiheesta lisää

» Miten irtisanomissuojan heikentäminen vaikuttaisi tavalliseen palkansaajaan?
» Sama Suomen laki kuuluu alle 20 työntekijän yrityksiin
» Työsuhdeturva säilytettävä nykyisellään, sanoo suomalainen
» STTK:n tietopaketti: mistä on kyse irtisanomissuojan heikentämisessä
» Myös muut toimihenkilökeskusjärjestö STTK:n liitot vastustavat esitystä.