Pron Vuorio: Yhteinen vuoropuhelu ensiarvoisen tärkeää | Ammattiliitto Pro

Pron Vuorio: Yhteinen vuoropuhelu ensiarvoisen tärkeää

13.9.2018 klo 12:16

– Suomessa on ollut vahva yhdessä sopimisen kulttuuri työlainsäädäntöä kehitettäessä siten, että valmistelussa on huomioitu sekä työnantajapuolen että työntekijäpuolen intressit, sanoo teollisuussektorin johtaja Anssi Vuorio.

Pro Uutiset

Ratkaisut erimielisyyksiin tulee hakea vuoropuhelun kautta, kirjoitti Teknologiateollisuus eilen 12.9. sivuillaan vastineena eiliseen ylityökieltoilmoitukseen.

Pron teollisuussektorin johtaja Anssi Vuorio on Teknologiateollisuuden kanssa samaa mieltä siinä, että ratkaisut erimielisyyksiin pitäisi hakea vuoropuhelun kautta. Vuorio toivoo, että Teknologiateollisuus käyttää omaa vaikutusvaltaansa suhteessa maan hallitukseen, jotta vuoropuhelu saadaan avattua.

– Suomessa on ollut vahva yhdessä sopimisen kulttuuri työlainsäädäntöä kehitettäessä siten, että valmistelussa on huomioitu sekä työnantajapuolen että työntekijäpuolen intressit, kertoo Vuorio.

Viime vuosina heikennyksiä työntekijöiden asemaan on tehty yksipuolisesti kiihtyvällä tahdilla ja huolimatta siitä, että palkansaajapuoli on tehnyt omalta osaltaan isoja vastaantuloja.

– Työtaistelutoimiin ei koskaan lähdetä kevein perustein – hallitus ei ainakaan vielä ole suostunut kuuntelemaan asiantuntijalausuntoja tai niitä, joita muutos tulisi tosiasiassa koskemaan, jatkaa Vuorio.

Ylityön tekeminen on aina vapaaehtoista

Ylityön tekeminen perustuu aina työntekijän vapaaehtoisuuteen ja sen pitäisi olla poikkeuksellista. Yrityksen toimintaa ei pitäisi lähtökohtaisestikaan suunnitella ylityötuntien varaan, vaan henkilöstömäärä pitäisi olla suhteutettuna toiminnan tarpeeseen, muistuttaa johtaja Vuorio.

– Jatkuva ylitöiden tai harmaan ylityön tekeminen vaikuttaa myös negatiivisesti henkilöstön jaksamiseen pitkällä aikavälillä, jatkaa Vuorio.

Pienten yritysten olisi tulevaisuudessa hankala löytää huippuosaajia

Tähän saakka työlainsäädäntö on ollut pääosin sama riippumatta yrityksen koosta. Nyt vain pienemmissä yrityksissä työskentelevien työsuhdeturvaa heikennetään. Tämä olisi vain omiaan lisäämään epävarmuutta ja turvattomuutta työpaikoilla, summaa Vuorio.

Myös alle 20 henkeä työllistävät yritykset pelkäävät lakiesityksen toteutuessaan vaikeuttavan rekrytointeja ja heikentävän yritysten työllistämismahdollisuuksia, koska sopivia asiantuntijoita avoimiin työtehtäviin ei löydy. Työnhakija valitsee mieluummin yrityksen, jossa työsuhdeturva on kunnossa.

– Jäsenemme työskentelevät monissa pienissä yrityksissä, jotka hoitavat asiansa sekä yritysvastuun esimerkillisesti. Aina pienissä yrityksissä kuitenkaan ei ole vahvaa työlainsäädännön ja esimiestyön osaamista, että tällaisen uuden irtisanomiskynnyksen monipuoliseen juridiseen arviointiin olisi edellytyksiä, kertoo Vuorio.