Rahoitusalan lakossa on myös kyse naisen eurosta | Ammattiliitto Pro

Rahoitusalan lakossa on myös kyse naisen eurosta

28.12.2017 klo 14:21
| |

Mitä suurempi osa palkankorotuspotista rahoitusalalla toteutetaan kaikille jaettavana yleiskorotuksena, sitä paremmin se turvaa erityisesti naisten ansiokehitystä.

Pro Uutiset

Pron yhtenä tärkeänä tavoitteena rahoitusalalla on palkkatasa-arvon edistäminen. Se edellyttää, että naisten euroa ei saa yhtään nykyisestä kutistaa.

– Jos rahoitusalalla suurin osa palkankorotuspotista toteutetaan työnantajan määräämänä henkilökohtaisissa kehityskeskusteluissa, silloin vain jotkut saavat palkankorotuksia. Tällainen menettely olisi ristiriidassa työelämässä yleisesti vaaditun palkkatasa-arvon kanssa. Palkkatasa-arvoon pyrkiminen edellyttää konkreettisia toimia. Mahdollisimman suuri yleiskorotus nostaa tehokkaimmin koko rahoitusalan naisten palkkoja, Pron finanssialan johtaja Antti Hakala sanoo.

Rahoitusalan työntekijöistä 68 prosenttia on naisia. Naisten osuus peruspankkityötä tekevissä on lähes 85 prosenttia, kun miehiä on puolet alan asiantuntija- ja esimiestehtävissä sekä johtotehtävissä. Peruspankkityössä työskentelee noin 10 000 naista ja heidän säännöllisen työajan keskiansionsa kuukaudessa on 2 851 euroa. Kaikkien suomalaisten palkansaajien keskimääräinen ansio on lähes 3 400 euroa kuukaudessa.

Ammattiliitto Pro on vaatinut alan työehtosopimusneuvotteluissa, että palkankorotuksen pitää noudattaa ns. yleistä linjaa eli 3,2 prosenttia ja siitä paikallisesti sovittavan erän tulee olla sama kuin muilla sopimusaloilla eli noin 30 prosenttia.

– Mitä suurempi osa palkankorotuksesta rahoitusalalla toteutetaan kaikille samanlaisena yleiskorotuksena, sitä paremmin se turvaa erityisesti naisten ansiokehitystä, Hakala toteaa.

Jäsenen lakkoterveiset

Pron keräämien tietojen perusteella rahoitusalan lakko on sulkenut pankkikonttorit hyvin koko maassa. Lähinnä vain Helsingissä osa konttoreista kyetään pitämään auki.

Lakossa olevat pankkilaiset ovat lähettäneet toisilleen kannustavia viestejä.

Tässä toivottelen neuvottelijoille tsemppiä ja pyydän pysymään lujana! Ennen on aina naisvaltaisia aloja sorsittu ja nyt on hyvä yritys jälleen meneillään. Näistä sopivat ja nämä sopivat aina niille, jotka voivat itse valita työaikansa, jotka eivät ikinä ole la-su tai iltoja töissä, mutta pikkumuurahaisten tulisi aina taipua kaikkeen. Ja ilman mitään korvausta. Älkää taipuko työantajien vaatimuksiin! Ei ainakaan ilman kunnon korvausta ja sittenkin harkiten. Kaiken ei tarvitse olla 24/7 tarjolla, kun kenenkään hengestä ei ole kysymys!

Lakko jatkuu huomiseen 29. tammikuuta kello 23.59 asti. Sovittelua jatketaan 2.1.2018 kello 12. Jos sovintoon ei päästä, lakon toinen aalto toteutuu 4. – 5.1.2018.