Rahoitusalan palkkaus ja työolot eivät päätä huimaa | Ammattiliitto Pro

Rahoitusalan palkkaus ja työolot eivät päätä huimaa

2.1.2018 klo 10:20

Rahoitusala on naisvaltainen ala, jolla Pron jäsenten palkka on pienempi kuin monella muulla alalla. Osittain syynä on vanhentunut palkkausjärjestelmä. – Vaativuusluokittelu ei enää tunnista kaikkea työn vaativuutta, mikä rahoitusalan työtehtäviin sisältyy. Toinen ongelma on työssä kertyneen kokemuksen huomioimatta jääminen. Kolmas kehittämistä vaativa asia on palkkakeskustelu, jatkaa johtaja Hakala Prosta.

Pro Uutiset

Rahoitusalan palkkausjärjestelmä ei enää toimi yhtä hyvin kuin aiemmin. Pron työmarkkinatutkimukseen vastanneiden rahoitusalan prolaisten mukaan palkkausjärjestelmän toimivuus on laskenut viimeisten vuosien aikana merkittävästi.

– Aikaisemmin palkkausjärjestelmä koettiin jopa yhdeksi toimivimmista Pron sopimusaloilla, kertoo finanssisektorin johtaja Antti Hakala Ammattiliitto Prosta.

Töiden vaativuusluokittelu on rahoitusalalla selkeästi paremmin tiedossa kuin muilla aloilla. Vaativuusluokittelu ei kuitenkaan tuota oikeaa lopputulosta, koska rahoitusalalla meneillään oleva murros muokkaa työtehtäviä kiihtyvällä tahdilla. Tämä on tärkeä syy siihen, miksi tyytyväisyys palkkaukseen on heikko.

Hakalan mukaan rahoitusalan palkkausjärjestelmään sisältyy kolme keskeistä ongelmaa.

– Vaativuusluokittelu ei enää tunnista kaikkea sitä työn vaativuutta, mikä rahoitusalan työtehtäviin sisältyy. Erilaisista osatehtävistä ei pääsääntöisesti makseta minkäänlaista palkanlisää. Toinen ongelma on työssä kertyneen kokemuksen huomioimatta jääminen. Kolmas kehittämistä vaativa asia on palkkakeskustelu, jatkaa johtaja Hakala.

Palkkakeskustelumalli luotiin parempina aikoina. Kun koko palkankorotusvara jää varsin pieneksi, on tärkeintä taata kaikille mahdollisimman suuri yleiskorotus.

Pankit tekevät hyvää tulosta, joten niillä olisi varaa korottaa palkkakeskustelupottia reilusti.

Etätöitä vähän, keskeytyksiä paljon

Pron vuosittaisen työmarkkinatutkimuksen mukaan työolot rahoitusalalla poikkeavat muutamassa kysymyksessä muiden yksityissektorin sopimusalojen keskiarvoista. Työaikojen osalta toteutunut viikkotyöaika on vähän lyhyempi kuin muilla aloilla. Etätöitä alalla tehdään vähän verrattuna muihin aloihin. Kuormittavuutta, häiriöitä ja turhia töitä on alalla keskimääräistä enemmän.

– Pankeissa uskotaan selkeästi enemmän kuin useimmilla muilla Pron aloilla kehitykseen, jossa ihmistyö korvautuu teknologialla. Tähän liittyy pelko työmarkkinatilanteen huonontumisesta, toteaa Hakala.

Tyytyväisyys luottamushenkilöihin ja heidän toimintaansa on rahoitusalalla keskimääräistä parempi.

– Pron tavoitteena työehtosopimusneuvotteluissa on varmistaa luottamusmiesten toimintaedellytykset jatkossakin. Luottamusmiesten rooli korostuu murroksessa, kun jäseniä tulee kannustaa pitämään huolta omasta osaamisestaan, päättää Hakala.

Linkki Pron työmarkkinatutkimuksen sektoritilastoihin