Rakennusalalla ja rakennusaine- ja betonituoteteollisuudessa nyt sopimukset | Ammattiliitto Pro

Rakennusalalla ja rakennusaine- ja betonituoteteollisuudessa nyt sopimukset

1.6.2018 klo 14:19

Palkankorotukset maksetaan kaikille samoilla prosenteilla kesäkuussa 2018 ja joulukuussa 2019

Pro Uutiset

Ammattiliitto Pron hallitus ja Rakennusteollisuuden toimialajärjestöt ovat hyväksyneet kaksi neuvottelutulosta työehtosopimuksiksi.

Rakennusalan ja rakennusaine- ja betonituoteteollisuuden toimihenkilöiden työehtosopimuksista saatiin neuvottelutulokset perjantaina 25. toukokuuta 2018.

Kuukausipalkkoja luontoisetuineen korotetaan 2 prosentin suuruisella korotuksella kesäkuun 2018 alussa ja 1,4 prosentin korotuksella joulukuun 2019 alussa.

– Palkat nousevat ilman yrityskohtaisia eriä. Kaikille maksetaan sama prosentti, toteaa rakennusalan sopimusalavastaava Jyrki Suihkonen.

Tehtävän vaativuusluokkien mukaisia (TVL) palkkoja eli palkkataulukkoja korotetaan 3,5 prosentin suuruisella korotuksella kesäkuun 2018 ja joulukuun 2019 alussa. Taulukoihin määriteltiin leikkuri, joten palkka nousee enintään tämän korotusprosentin verran.

Tossurahojen mittaaminen muuttuu

Työmaatehtävissä olevien päivittäisten työmatkakorvausten eli tutummin tossurahojen mittaamisesta sovittiin, että matkat mitataan tietä pitkin, aikaisemman säteen sijasta. Korvaustaulukko pysyy ennallaan.

Pitkiä työmatkoja tekevien tossurahakorvaukset paranevat. Jos työmaalle on matkaa yli 120 kilometriä, on oikeutettu lisämatkakorvaukseen.

Opiskelijat ohjaukseen

Työmailla on entistä enemmän AMK-opiskelijoita työharjoittelussa, joten tes-määräystä opiskelijan ohjauksesta tarkennettiin. Kun toimihenkilö ohjaa AMK-opiskelijaa tai vastaavaa, korvauksesta on sovittava etukäteen, eikä voida sopia, ettei korvausta makseta.  Samalla on tarkennettu myös edellytyksiä, joilla korvauksen saa.

– Jokaisen on syytä jokaisen kiinnittää huomiota asiaan, että saa asianmukaisen korvauksen, sopimusalavastaa Suihkonen kannustaa.

Sijaisuuskorvaus parani rakennustuoteteollisuudessa

Rakennusaine- ja betoniteollisuudessa työskentelevien prolaisten sijaisuuskorvausta parannettiin.

Työtehtäviin kuuluvat sijaisuudet tulee huomioida toimenkuvauksessa ja siten luokittelussa. Pidemmistä ja yllättävistä sijaistuksista tulee sopia paikallisesti. Jos työmäärä lisääntyy olennaisesti ja sijaistus kestää yli viisi työpäivää, eikä sopimukseen päästä, tulee korvauksena maksaa vähintään 355 euroa kuukaudessa.