Rakennusmestariksi muuntokoulutuksella Pirkanmaalla ja Uudellamaalla | Ammattiliitto Pro

Rakennusmestariksi muuntokoulutuksella Pirkanmaalla ja Uudellamaalla

1.9.2017 klo 17:09

– Kokeneista rakennusmestareista on kasvukeskuksissa pulaa. Koulutus tulee tarpeeseen, arvioi rakennusalan sopimusalavastaava Jyrki Suihkonen Prosta.

Pro Uutiset

Rakennusalan muuntokoulutus käynnistyy tänä syksynä Pirkanmaalla ja Uudellamaalla. Koulutusohjelmien tavoitteena on kouluttaa rakennusmestareita ja tuotantojohtajia työnjohtotehtäviin.

– Koulutus tulee tarpeeseen. Rakennusmestarikoulutuksen lopettaminen ja uuden Rakennusmestari AMK -koulutuksen aloittamisen välissä on syntynyt aukko, joka näkyy nyt työmarkkinoilla, kertoo rakennusalavastaava Jyrki Suihkonen Ammattiliitto Prosta.

Koulutusohjelman kautta työtön tai tai työttömyysuhan alla oleva tekniikan alan korkeakoulutettu voi suorittaa AMK-tutkinnon tai sen osia alle kahdessa vuodessa. Muuntokoulutettavien aiempia opintoja voidaan lukea hyväksi uutta tutkintoa suoritettaessa. Koulutuksen alkamisesta tiedotti tänään työ- ja elinkeinoministeriö.

Ilmoittaudu tai lähde infoon

Rakennusmestariksi Pirkanmaalla -koulutus alkaa 13. marraskuuta 2017 ja päättyy 18.4.2019. Hakuaika päättyy 10.lokakuuta.

Koulutuksen info-tilaisuus järjestetään 6. syyskuuta kello 14 Pirkanmaan työ- ja elinkeinotoimistossa. Koulutukseen voi hakea www.te-palvelut.fi -sivustolla. Lisätietoa saa Pirkanmaan TE-toimistosta tai Tampereen ammattikorkeakoulusta.

Lakimuutos, joka mahdollistaa tavanomaista nopeamman koulutusväylän, tuli voimaan kesällä 2017. Myös aiemmin korkeakoulututkinnon suorittaneet voivat hankkia työvoimakoulutuksena uuteen korkeakoulututkintoon johtavia opintoja.

Muutos koskee vain tänä vuonna alkavia koulutusohjelmia, jotka tulee saattaa päätökseen vuoden 2019 loppuun mennessä. Hallitus päätti budjettiriihessään ottaa muuntokoulutusmallin pysyvään käyttöön.

Aiemmin työnjohtajapulasta:

31.5.2017 ProStoori: Osaavat rakentajat viedään käsistä