Rinne ja Pro tänään käräjäoikeudessa | Ammattiliitto Pro

Pro Uutiset

Pron aiemman puheenjohtajan Antti Rinteen ja Ammattiliitto Pron oikeustapausta käsitellään tänään Helsingin käräjäoikeudessa. Meneillään on kolmen päivän pääkäsittelyn viimeinen päivä alioikeudessa. Sen jälkeen odotetaan käräjäoikeuden tuomiota.

Koska tuomiota voidaan odottaa, lakiyksikön päällikkö Patrik Stenholm?

- Tuomio annettaneen aikaisintaan tammikuussa 2016, Pron lakiasiainpäällikkö toteaa.

Tapahtumat alkoivat keväällä 2012

Työnantajajärjestö Metsäteollisuus ry:n 16 jäsenyritystä vaatii Helsingin käräjäoikeudessa rangaistusta Antti Rinteelle. Rinnettä syytetään työriitojen sovittelusta annetun lain rikkomisesta keväällä 2012. Rinne toimi tuolloin Ammattiliitto Pron puheenjohtajana ja hän teki päätöksen aikaistaa ilmoitettua lakkoa.

Metsäteollisuusyritykset ovat esittäneet mittavia, noin 800 000 euron vahingonkorvausvaatimuksia sekä Rinnettä että Prota vastaan. Pro kiistää ne.

Keväällä 2012 paperiteollisuuden työehtosopimuskausi oli loppunut, uudesta sopimuksesta käydyt neuvottelut olivat kesken, eikä osapuolilla ollut työrauhavelvoitetta.

Tes-kauden päättymisen jälkeen tapahtuvista lakoista on kuitenkin tehtävä vastapuolelle eli työnantajaliitolle ja valtakunnansovittelijalle kaksi viikkoa ennen lakkoa.

Ammattiliitto Pro oli ilmoittanut lakosta asianmukaisesti. Työnantajapuoli käytti ilmoitusajan siihen, että eri tehtailla alettiin laajamittaisesti värvätä lakkorikkureita tekemään lakonalaisia töitä. Tämän takia työnseisauksia jouduttiin aikaistamaan muutamalla päivällä.

Aiempi tuomio vapauttava

Korkein oikeus vapautti Antti Rinteen vastaavanlaisessa rikosasiassa  lokakuussa 2014.  KKO linjasi, että työtaistelun kohteena olleet yhtiöt eivät voineet vaatia rangaistusta asiassa. Työriitalain säännöksen tarkoitus on edistää työriitojen sovittelua, minkä johdosta sen rikkomisesta voi esittää vaatimuksia vain toinen neuvotteluosapuoli. Tässä asiassa se olisi ollut työnantajajärjestö, eivätkä yksittäiset yritykset.