”Saan vastinetta maksamilleni veroille” sanoo suomalainen kyselyssä | Ammattiliitto Pro

Pro Uutiset/STTK

Suomalaiset kokevat saavansa vastinetta maksamilleen veroille, selviää STTK:n teettämästä kyselystä. Tyytyväisyyttä verojen vastineelle koetaan laajasti eri tulo- ja ikäryhmissä, etenkin toimihenkilöiden keskuudessa. Vain 3 prosenttia vastaajista ilmoitti, että ei koe lainkaan saavansa vastiketta maksamilleen veroille.

– Tulokset vahvistavat käsitystä, että ajoittaisesta valituksesta huolimatta kansalaiset kokevat julkisen sektorin toimivan pääsääntöisesti kustannustehokkaasti. Julkisen sektorin palkansaajat voivat perustellusti tulkita tulokset kiitoksena ja kannustuksena, kommentoi kyselyn tuloksia STTK:n pääekonomisti Ralf Sund.

Maksukyvyn pitäisi vaikuttaa veronmaksuun

Kyselyyn vastanneista puolestaan 68 prosenttia katsoi, että veronmaksukyvyn tulisi vaikuttaa nykyistä enemmän veronmaksuun. Näin koettiin varsin laajalti eri tulo- ja ikäryhmissä, myös 4 000–6 000 euroa kuukaudessa ansaitsevien keskuudessa.

Vasta yli 6 000 euroa kuukaudessa ansaitsevat kokevat, että veronmaksukyvyn ei tulisi vaikuttaa nykyistä enemmän verotukseen.

– Tuloksissa on merkittävää, että myös suhteellisen hyvätuloiset kannattavat progressiivista verotusta – jopa sen kiristämistä. Kansalaisten enemmistön kanta tukee vahvasti STTK:n verolinjauksia, joiden vahva sanoma on ollut jo vuosia verotuksen oikeudenmukaisuuden lisääminen, Sund muistuttaa.

Myös yrittäjä toivoo palkkaveron kevennystä

Vastaajat pitävät palkkaverotuksen keventämistä yritysveron keventämistä tärkeämpänä. Hieman yllättäen myös yrittäjien keskuudessa palkkaveron alennus ajaa yritysveron alennuksen edelle.

– Jos veronalennuksia on hallituksen budjettiriihessä tulossa, on kansalaisten mielipide varsin selvä ja antaa tukea pieni- ja keskituloisille kohdistuvaan veronalennukseen, tulkitsee Sund kyselyn tuloksia.

Aula Research Oy toteutti STTK:n toimeksiannosta kansalaistutkimuksen 29.6.-8.8.2017 välisenä aikana. Kyselyyn vastasi yhteensä 1431 työikäistä (18-64 vuotiasta) henkilöä ympäri Suomen.