SAK:n Eloranta: Sopiminen jatkuu, vaikka muoto muuttuu | Ammattiliitto Pro
  • Pro-kassa

SAK:n Eloranta: Sopiminen jatkuu, vaikka muoto muuttuu

19.5.2017 klo 13:59

- Keskitettyä sopimista ei enää ole, mutta pitää muistaa, ettei se keskitetty mallikaan aina toiminut. Sopiminen kehittyy, totesi SAK:n puheenjohtaja Jarkko Eloranta Ammattiliitto Pron edustajistossa.

Pro Uutiset

Puheenjohtaja Jarkko Eloranta SAK:sta esitteli sopimisen tulevaisuuden mahdollisuuksia Pron satapäiselle edustajistolle Kirkkonummen Majvikissa.

No miten on, tuleeko syksyllä palkankorotuksia?

- Monet liitot ovat jo ilmoittaneet palkankorotustavoitteistaan syksyn tes-neuvotteluissa. Neuvottelut käydään liittotasolla, joten kysymykseen ei keskusjärjestöpuheenjohtajan parane vastata, Eloranta totesi diplomaattisesti.

Tavat muuttuvat, sopiminen jatkuu

Työmarkkinoilla sopimisen perinne alkoi tammikuun kihlauksella 1940, jolloin työmarkkinaosapuolet tunnustivat toisensa neuvottelun osapuoliksi. Sotien jälkeen tehtiin pitkään tupo-sopimuksia. Keskitettyjen sopimusten teko työmarkkinoilla päättyi helmikuussa 2017, kun työnantajia edustava Elinkeinoelämän keskusliitto EK kielsi itseltään sopimustoiminnan.

Keskitetylle sopimiselle on useita vaihtoehtoja. Eloranta esitteli Pron edustajistolle vaihtoehtoja ja niiden hyviä ja huonoja puolia. Hän muistutti, että työehtosopimukset ovat tuottaneet etua myös työnantajille.

-  Yritysten kesken kilpailu on reilua, kun työn hinta on määritelty. Sopiminen tuo vakautta ja ennustettavuutta talouteen. Toisaalta silloin heikoimmat yritykset joutuvat kehittämään toimintaansa ja jos eivät kehitä, putoavat pois. Se tuo talouteen tehokkuutta ja lisää tuottavuutta.

Vastassa on edelleen koordinoitu työnantajapuoli

Eloranta muistutti palkansaajien keskinäisen solidaarisuuden merkityksestä.

- Poliitikoilta kuulemme koko ajan, että tiettyjen ryhmien kuten vasenkätisten, kaljujen, nuorten ja milloin kenenkin ryhmän työn hintaa on alettava laskea, jotta he työllistyisivät. Se johtaa siihen, että kilpailemme keskenään ja kilpajuoksemme itsemme pohjalle, kuka tekee halvimmalla.

Elorannan mukaan Suomen hallitus voi toimillaan edelleen vaikuttaa työehtosopimusneuvotteluihin ja edesauttaa niitä.

- Toisaalta tiedetään että jos hallitus tekee tiettyjä asioita, ne vaikuttavat tes-neuvottelupöytään ja aiheuttavat erilaisia reaktioita.

Pro tekee lähes 60 työehtosopimusta. Vuoden 2017 syksyllä aloitetaan neuvottelut loppuvuonna 2017 päättyvien sopimusten jatkosta. Lokakuun lopussa päättyvät esimerkiksi teknologiateollisuuden ja ict-alan työehtosopimukset.

Ammattiliitto Pron Facebook-tililtä voi katsoa Elorannan lyhyen haastattelun.