Salicon Juvan tehdas lopetetaan – yli 100 työpaikkaa katoaa | Ammattiliitto Pro

Salicon Juvan tehdas lopetetaan – yli 100 työpaikkaa katoaa

4.3.2020 klo 15:09

Salico Oy lopettaa Juvalla Etelä-Savossa sijaitsevan tehtaansa syyskuussa. Vielä loppuvuonna työntekijöille kerrottiin suunnitelmista laajentua ja palkata lisää väkeä.

Pro Uutiset

Hedelmä- ja vihannesjalosteiden toimittaja Salico Oy lopettaa Etelä-Savossa Juvalla sijaitsevan tehtaansa. Yhtiö aloitti 21. tammikuuta kuusi viikkoa kestävät koko tehtaan henkilöstöä koskevat yhteistoimintaneuvottelut, joiden perusteena olivat tuotannolliset ja taloudelliset syyt. Yt-neuvottelut päättyivät eilen 3.3, ja tänään henkilöstölle ilmoitettiin tehtaan lopettamisesta. Juvan tehtaalta kerrotaan, että tunnelma työpaikalla on järkyttynyt. Vielä loppuvuonna työntekijöille kerrottiin suunnitelmista laajentua ja palkata lisää väkeä, nyt on alettu jakaa irtisanomislappuja. Ensin irtisanomisilmoituksen saavat ne, joilla on kuuden kuukauden irtisanomisaika.

Koneita ja tuotteita siirretään toukokuusta alkaen vaiheittain Helsinkiin yrityksen Kivikon tehtaalle. Juvan tehdas lopettaa syyskuussa.

Henkilöstölle on kerrottu, että Kivikossa on mahdollisesti tarjolla työtä 1027 henkilölle. Juvan tehtaalla työskentelee tällä hetkellä noin 120 henkilöä, joista tuotannossa vähän yli 100.

Salico on Suomen suurin tuoreiden hedelmä- ja vihannesjalosteiden toimittaja tukkukaupalle ja fastfoodketjuille ja se on ollut Juvan suurin työllistäjä yrityspuolella.