Solidaarisuutta pienille yrityksille | Ammattiliitto Pro

Solidaarisuutta pienille yrityksille

3.10.2018 klo 14:45

Suurten yritysten prolaiset pelkäävät, että irtisanomissuojan heikentäminen yltää koskemaan myös suuria yrityksiä. He haluavat osoittaa myös solidaarisuutta pienissä yrityksissä työskenteleviä kohtaan.

Pro Uutiset

Hallituksen esitystä irtisanomissuojan heikentämisestä muokattiin eilen 2. lokakuuta koskemaan vain alle 10 henkilöä työllistäviä yrityksiä.

Ammattiliitto Pron asiamies Piia Säkkinen kävi piikiekkoja valmistavan Okmeticin, sekä kansainvälisen maalinvalmistajan Teknoksen toimistoilla jakamassa toimihenkilöiden luottamusmiehille viimeisiä ohjeistuksia ja tukea työnseisausta varten. Pro Uutiset oli mukana.

Molemmilla luottamusmiehillä oli ilmassa solidaarisuutta pienemmän yrityksen työntekijää kohtaan ja ymmärrys mahdollisen lakimuutoksen pidempikantoisista vaikutuksista.

Yksi tärkeimpiä syitä seistä työnseisauksen takana on ajatus tulevaisuudesta, jossa samainen lakiuudistus kasvaisi koskemaan myös suuria yrityksiä.

Lakiesityksen mahdollisen läpimenon koittaessa, Teknoksella tuotannon kehityksessä ja luottamusmiehenä työskentelevä Milla Lemberg näkee tulevaisuuden ongelmallisena myös Teknoksen kannalta, vaikka muutos ei häneen nopealla aikataululla vaikuttaisikaan.

– Jos sallimme tällaisen muutoksen alle 10 henkilön työpaikoille, niin tulevaisuudessa se tulee varmasti koskettamaan myös kaikkia muita, isompia työpaikkoja. Kaikkien pitäisi olla samalla viivalla, Lemberg sanoo.

Okmeticilla luottamusmiehenä ja suunnittelijana työskentelevä Tomi Vuolle hahmottaa mahdollisen lakimuutoksen myötä saman ongelman.

– Ensihätään esityksen mahdollinen läpimeno ei varmaankaan vaikuta minuun henkilökohtaisesti, tai yritykseen. Mutta tietysti jatkon kannalta, jos sitä laajennetaankin koskemaan myös isoja yrityksiä, alkaa vaikutus näkyä hyvin konkreettisesti, Vuolle täsmentää.

Halu työllistyä pieniin yrityksiin kärsisi lakimuutoksen myötä

Lemberg uskoo mahdollisen irtisanomissuojan heikentämisen vaikuttavan suoraan pienten yritysten houkuttavuuteen työmarkkinoilla.

– Tässä on puhuttu myös siitä, että kuinka moni haluaa enää mennä pienempiin yrityksiin töihin, jos koko ajan on pelko tulla irtisanotuksi. Tästä johtuen työnhakija haluaa aina etsiä sen isomman firman, johon mennä töihin, jossa työskentely on turvatumpaa. Haluttavuus pienten firmojen osalta katoaa tällaisten lakialoitteiden puutteessa, Lemberg lisää.

Työnseisaus on tervetullut

Niin Lemberg kuin Vuollekin seisovat vankasti työnseisauksen takana ja näkevät ristiriitaisenkin ilmapiirin keskellä mahdollisuuden muutokseen.

– Ihan hyvällä meiningillä mennään. Kaikki on kuitenkin hyvän asian puolesta ja kaikki tietävät mistä tässä taistellaan. Jo muutaman vuoden ajan jatkuneita hallituksen heikennyksiä vastaan, sanoo Lemberg.

– Työnseisaus on tässä kohtaa tärkeä, koska aika paljon on erilaisia heikennyksiä tässä jo tehty, joten jotainhan täytyy koittaa tehdä, ettei hallitus koko ajan lisää heikennä työntekijän etuuksia. Kannatan esityksen vastustamista, Vuolle viimeistelee.