Stora Enso aloittaa yt:t Oulussa – lomautus uhkaa 500 henkilöä | Ammattiliitto Pro

Stora Enso aloittaa yt:t Oulussa – lomautus uhkaa 500 henkilöä

28.11.2018 klo 18:11

Pro Uutiset

Metsäyhtiö Stora Enso aloittaa Oulussa yhteistoimintaneuvottelut, jotka koskevat 500 henkilön lomautusta korkeintaan 90 päiväksi vuoden 2019 ensimmäisen vuosipuoliskon aikana.

Neuvotteluiden piirissä on koko henkilöstö pois lukien sellutehtaalla työskentelevät. Lomautusuhan alla on reilu 50 toimihenkilöä.

Yhtiö kertoo, että mahdollisten lomautusten taustalla on Oulussa valmistettavien päällystettyjen hienopapereiden markkinakysynnän heikentyminen, ja paperin tuotannon tärkeimpien raaka-aineiden hinnan nousu. Neuvotteluilla yhtiö kertoo varautuvansa tulevan markkinatilanteen heikkenemiseen.

Toimihenkilöiden luottamusmies Ari Kuismin kertoo, että työpaikan toimihenkilöt ovat yllättyneitä tilanteesta sekä yt-neuvotteluiden ajoituksesta ennen joulua.

Kesällä Stora Enso kertoi valmistelevansa Oulun tehtaalle mahdollista 700 miljoonan euron lisäinvestointia vuosille 2019–2021. Paperitehdas muunnetaan mahdollisesti pakkauskartonkitehtaaksi ja selvityksen arvioitiin valmistuvan vuoden 2018 loppuun mennessä.

– Yhteistoimintaneuvotteluiden ajankohtaa voidaan pitää kummallisena. Fakta on, että paperin tilauskanta on vähentynyt ja tehtaalla on ollut useita tilauspulaseisokkeja. Tilauskannan väheneminen voi johtua siitä, että asiakkaat varautuvat mahdolliseen tuotantosuunnan muutokseen. Nyt suunnitellut lomautukset sekä yt-neuvotteluiden perustelut liittyvät nykyisen tuotantosuunnan tilausten vähenemiseen. Jos tehtaan tuotantosuunta muuttuu, myös yt-neuvotteluiden perusta muuttuu. Yhteistoimintaneuvotteluja käydään nyt ennakoidusti tilauskannan heikkenemisestä ja se tekee asetelmasta kaikki tekijät huomioiden erikoisen, kertoo luottamusmies.

Varsinaiset yt-neuvottelut aloitetaan 7. joulukuuta ja ne on tarkoitus käydä joulukuun aikana.