Stora Enso irtisanoi luottamusmiehen | Ammattiliitto Pro

Stora Enso irtisanoi luottamusmiehen

6.9.2019 klo 14:28

Stora Enso on ilmoittanut Oulun tehtaiden irtisanomisista. Ammattiliitto Pron saamien tietojen mukaan irtisanottavien joukossa on myös toimihenkilöitä edustava osaston luottamusmies.

Pro Uutiset

Metsäyhtiö Stora Enson toukokuussa päättyneet yhteistoimintaneuvottelut ovat johtaneet ensimmäisiin irtisanomisiin. Irtisanottavien joukossa on myös toimihenkilöitä edustava osaston luottamusmies.

Sopimusalavastaava Jari Uschanov pitää luottamusmiehen irtisanomista työehtosopimuksen osana noudatettavan luottamusmiessopimuksen vastaisena. Osastoluottamusmiehen työsopimus voidaan työsopimuslain mukaisesti irtisanoa vain, kun työ päättyy kokonaan eikä luottamusmiehelle voida järjestää muuta hänen ammattitaitoaan vastaavaa työtä.

Uschanovin mukaan irtisanotun luottamusmiehen työt eivät ole tosiasiallisesti päättymässä kokonaan ja työnantajalla olisi ollut mahdollisuus järjestää hänelle muuta työtä niin halutessaan.

– Tehtävä työ ei pääty, jos sitä tekee jatkossa joku muu henkilö ja työnantajalla on ollut tarjolla jopa useita kymmeniä muita työtehtäviä uudessa toimintamallissa, toteaa Uschanov.

Pro pitää luottamusmiehiä erittäin tärkeinä jäsentensä paikallisina edunvalvojina ja tuomitsee tämänkaltaiset toimenpiteet hyökkäyksenä kaikkia luottamushenkilöitä kohtaan.

Uschanovin mukaan kaikkien henkilöstön edustajien työsuhdeturvaa ja toimintaedellytyksiä tulee parantaa tulevalla työehtosopimusneuvottelukierroksella.

– Tämä nousee työnantajien toiminnan johdosta entistä tärkeämmäksi sopimustavoitteeksi, hän jatkaa.

Lue aiemmat uutiset aiheesta

Stora Enson ja Eforan luottamusmiehet: ”Samaa työtä heikommilla työehdoilla?” (30.8.2019)
Pron Malinen: ”Stora Enso venyttää työehtosopimusten rajoja” (19.8.2019)
Pron Malinen: ”Stora Enson Oulun tehtaan henkilöstövähennykset suuria”(28.5.2019)