Stora Enso sulkee Imatralla paperikoneen – työt loppuvat 55:ltä | Ammattiliitto Pro

Stora Enso sulkee Imatralla paperikoneen – työt loppuvat 55:ltä

17.4.2019 klo 14:54

Stora Enso sai Imatran tehtaiden yt:t päätökseen ja työt loppuvat 55 hengeltä. – Työnantaja esitti 14 toimihenkilötehtävän vähentämistä, mutta eläke- ja tehtäväjärjestelyillä nyt kolme toimihenkilöä joutuu lähtemään, kertoo toimihenkilöiden luottamusmies.

Pro Uutiset / Lähde: Stora Enson tiedote 17.4.2019

Metsäyhtiö Stora Enso sai tänään keskiviikkona 17. huhtikuuta yhteistoimintaneuvottelut päätökseen Imatran tehtailla. Työt loppuvat 55 hengeltä ja valtaosa väenvähennyksistä hoidetaan eläkejärjestelyin. Suurin osa työsuhteista päättyy tämän vuoden loppuun mennessä, jolloin paperikone 6 suljetaan, kerrotaan yhtiön tiedotteessa.

Imatran tehtaiden toimihenkilöiden luottamusmies Juha Oinonen kertoo, että aikaisempiin yhteistoimintaneuvotteluihin nähden näissä neuvotteluissa pyrittiin aidosti hakemaan ratkaisuja tehtävänjärjestelyillä.

– Työnantajan alkuperäinen vähennysesitys helmikuussa oli 80 henkilöä, mutta vähennystarve pienentyi neuvotteluiden edetessä. Työnantaja esitti 14 toimihenkilötehtävän vähentämistä, mutta eläke- ja tehtäväjärjestelyillä nyt kolme toimihenkilöä joutuu lähtemään.

Luottamusmiehen mukaan neuvottelutapaamisissa työnantaja suhtautui pääsääntöisesti hyvin toimihenkilöiden esityksiin.

– Toki aivan kaikessa emme saaneet yksimielisyyttä. Työ jatkuu tehtävien ja toimien kehittämisellä.

Yhteistoimintaneuvotteluiden taustalla oli metsäyhtiö Stora Enson säästöohjelma, jolla yhtiö tavoittelee 120 miljoonan euron vuotuisia säästöjä. Imatran tehdas työllistää noin 1 300 henkilöä.