Stora Enso suunnittelee paperikoneen sulkemista Oulussa – 400 työpaikkaa uhattuna | Ammattiliitto Pro

18.3.2019 klo 10:32

Stora Enso ilmoitti tänään suunnitelmistaan sulkea paperikone Oulussa ja aloittavansa yhteistoimintaneuvottelut, jotka voivat johtaa enintään 400 henkilön irtisanomiseen. Samalla yhtiö aikoo muuttaa toisen koneen tuottamaan kartonkia.

Pro Uutiset / Lähde: Stora Enson tiedote 18.3.2019

Metsäyhtiö Stora Enso ilmoitti tänään suunnitelmistaan sulkea paperikone Oulussa ja aloittavansa yhteistoimintaneuvottelut, jotka voivat johtaa enintään 400 henkilön irtisanomiseen. Samalla yhtiö aikoo muuttaa toisen koneen tuottamaan kartonkia. Toimintaa yhtiö perustelee Oulun tehtaan kilpailukyvyn parantamisella ja strategisella tuotannon muutoksella hienopaperista kartonkiin.

Yhteistoimintaneuvottelut alkavat ensi viikon maanantaina 25. maaliskuuta ja päätökset muutoksista on tarkoitus tehdä neuvotteluiden päätyttyä kuluvalla vuosipuoliskolla.

Oulun tehtaan toimihenkilöiden luottamusmies Ari Kuismin kertoo, että henkilökunta sai tiedon muutoksesta tänään kello 10.

– Suunniteltu irtisanottavien määrä on järkyttävä. Toimihenkilöitä tehtaalla työskentelee noin 50. Henkilöstön tunteet voi arvata, kertoo Kuismin.

Sopimusalavastaava olisi toivonut investointeja

Myös sopimusalavastaava Jari Uschanov Ammattiliitto Prosta on ratkaisuun pettynyt.

– Olen todella pettynyt Stora Enson ratkaisuun ja siihen, ettei hyvin kannattava yritys muuta molempia koneita kartonkikoneiksi. Olisi voinut kuvitella, että yritys haluaa panostaa kartonkiin ja tulevaisuuteen. Nettikaupan myötä kartongin kysyntä on kasvanut merkittävästi ja sen tekeminen on taloudellisesti hyvin tuottavaa, summaa sopimusalavastaava.

– Säästöjen sijaan nyt olisi korkea aika investoida.

Sopimusalavastaava muistuttaa, että prolaiset voivat käyttää Pro Noste -jäsenetua, joka sisältää muun muassa ura- ja työnhakupalveluja.

Sulkeminen uhkaa myös Imatran paperikonetta

Metsäyhtiö Stora Enso kertoi helmikuussa aloittavansa säästöohjelman, jolla yhtiö tavoittelee 120 miljoonan euron vuotuisia säästöjä. Yhtiö suunnittelee sulkevansa paperikone 6:n Imatran tehtaalla ja aloittavansa yhteistoimintaneuvottelut, jotka voivat johtaa 80 henkilön irtisanomiseen sekä tehtävien uudelleenjärjestelyihin.