Stora Enson ja Eforan luottamusmiehet: ”Samaa työtä heikommilla työehdoilla?” | Ammattiliitto Pro

Stora Enson ja Eforan luottamusmiehet: ”Samaa työtä heikommilla työehdoilla?”

30.8.2019 klo 12:09

Luottamusmiehet kokoontuivat tänään puimaan Stora Enson yhteistoimintaneuvotteluja sekä tulevia päätöksiä. Työnantaja sopimusshoppailee eli aikoo siirtää toimihenkilöitä heikompien työehtojen piiriin.

Pro Uutiset

Metsäyhtiö Stora Enson luottamusmiehet kokoontuivat perjantaina Helsingin Ruoholahteen keskustelemaan Oulun tehtaiden yhteistoimintaneuvotteluiden tilanteesta.

Yhteistoimintaneuvottelut päättyivät jo toukokuussa, mutta työnantaja ei ole vieläkään ilmoittanut päätöksistään.

Stora Enso aikoo sulkea paperikoneen ja muuttaa toisen koneen tuotantosuunnan kartongin valmistukseen. Yhtiön suunnitelmat voivat johtaa lähes 400 henkilön irtisanomiseen. Stora Enson omistama kunnossapitoyhtiö Efora ilmoitti aiemmin tällä viikolla aloittavansa Oulussa yt-neuvottelut, jotka voivat johtaa 50 henkilön irtisanomiseen.

Henkilöstö on tilanteeseen väsynyt ja pettynyt

Ammattiliitto Pron sopimusalavastaava Jari Uschanovin mukaan päätösten viivästyminen pitää irtisanomisuhan alla olevia löysässä hirressä kohtuuttoman kauan.

– Irtisanomisten lisäksi työnantaja harkitsee erityisesti toimihenkilötehtäviin kohdistuvia muutoksia, joiden myötä Ouluun jäisi työntekijöiden lisäksi vain muutama toimihenkilö ja kaikki loput olisivat ylempiä toimihenkilöitä.

Paperiteollisuuden ylemmillä toimihenkilöillä ei ole työehtosopimusta, joten toimihenkilöiden siirtäminen työehtosopimuksen soveltamisen ulkopuolelle heikentäisi heidän työehtojaan.

– Käytännössä ylempien toimihenkilöiden työehdot määräytyvät henkilökohtaisen työsopimuksen kautta ja ovat muilta osin työnantajien päätettävissä. Onko yrityksen tarkoituksena siirtää toimihenkilöitä laajemminkin työehtosopimuksen soveltamisen ulkopuolelle muokkaamalla näennäisesti toimihenkilötehtävien sisältöä? sopimusalavastaava kysyy.

Hänen mukaansa yt-neuvotteluissa ja niiden jälkeen käydyissä Pron ja Stora Enson välisissä keskusteluissa yrityksen edustajat ovat kieltäytyneet näyttämästä tulevien toimihenkilötehtävien toimenkuvia.

Mahdollisista jatkotoimenpiteistä päätetään Ammattiliitto Pron toimesta. Paperiteollisuuden työehtosopimusneuvottelukunta ja yrityksen luottamusmiesrengas käsittelevät asiaa kokouksissaan sen jälkeen, kun työnantaja on ilmoittanut päätöksistään.

Lue aiemmat uutiset aiheesta

Pron Malinen: ”Stora Enso venyttää työehtosopimusten rajoja” (19.8.2019)
Pron Malinen: ”Stora Enson Oulun tehtaan henkilöstövähennykset suuria” (28.5.2019)
Stora Enso suunnittelee paperikoneen sulkemista Oulussa – 400 työpaikkaa uhattuna (18.3.2019)