STTK loi laatutavoitteet liittokierrokselle | Ammattiliitto Pro

STTK loi laatutavoitteet liittokierrokselle

14.6.2017 klo 11:17

Liittokierroksella tavoitellaan sopimuksiin lisää laatua osaamisen kehittämisellä, palkkatasa-arvolla sekä henkilöstön edustajien aseman parantamisella. Viimeinen on välttämätön, jos halutaan edistää paikallista sopimista.

Pro Uutiset/STTK

STTK on valmistellut syksyllä alkavalle sopimuskierrokselle työelämän laatuun liittyviä tavoitteita. Järjestön hallitus teki tänään päätökset liitoille yhteisistä laatutavoitteista.

STTK:n liittojen tavoitteena on, että eri alojen sopimuskaudet päättyvät pääosin 3-4 kuukauden aikavälillä.
– Sopimuskausien yhtenäisyys tukee tehokasta koordinaatiota ja vahvistaa STTK:n liittoperheen edunvalvonnan yhtenäisyyttä, puheenjohtaja Antti Palola sanoo.

STTK:n liittojen mielestä henkilöstön edustajien aseman parantaminen on välttämätöntä, jos halutaan edistää paikallista sopimista.
– Tähän tavoitteeseen sisältyy erityisesti tiedonsaantioikeuden parantaminen, koulutuksen määrän ja laadun edistäminen sekä työsuojeluvaltuutetun aseman saaminen samaan asemaan luottamusmiehen kanssa, Palola tiivistää.

Toinen tärkeä tavoite STTK-laisille on osaamisen, työhyvinvoinnin ja jaksamisen edistäminen kaikilla työpaikoilla.
– Työ- ja virkaehtosopimuksissa on asetettava muun muassa velvoite ennakoida työpaikalla osaamis- ja työhyvinvointitarpeita sekä laatia niihin liittyvät kartoitukset yhdessä henkilöstön edustajien kanssa. Myös nollasopimusten epäkohtien korjaaminen työ- ja virkaehtosopimuksissa työajan vakiintumisen kautta sisältyy STTK:n tavoitteisiin.

STTK-laisille liitoille palkkatasa-arvon edistäminen on keskeinen tavoite.
– Se on liittokierroksella haasteellista, mutta ei mahdotonta, jos tahtoa on. Tasa-arvoa voidaan edistää esimerkiksi erillisellä tasa-arvoerällä, joka voi ylittää niin sanotun yleisen linjan. Osa palkankorotuksista voidaa