STTK: Myönteistä budjettiehdotuksessa on palkansaajien ostovoiman turvaaminen | Ammattiliitto Pro

STTK: Myönteistä budjettiehdotuksessa on palkansaajien ostovoiman turvaaminen

9.8.2018 klo 09:01

”Ei suuria yllätyksiä palkansaajien kannalta” Näin luonnehtii toimihenkilökeskusjärjestö STTK valtiovarainministeriön budjettiehdotusta

Pro Uutiset

Valtiovarainministeriön (VM) 8. elokuuta julkistamassa budjettiehdotuksessa valtion talouden tasapainottuminen jatkuu ensi vuonna ja alijäämä pienenee reiluun puoleentoista miljardiin.

– Finanssipolitiikan linja budjetissa olisi voinut olla hieman kiristävämpi. Tämä olisi luonut julkiseen talouteen puskuria seuraavaa talouden laskukautta varten, STTK:n ekonomisti Seppo Nevalainen toteaa.

Julkisen velan suhde kokonaistuotantoon jatkaa alenemistaan alle 60 prosenttiin. Julkisen talouden vahvistamista on tarvetta jatkaa myös ensi vaalikaudella kun väestön ikääntymisen kustannukset lisääntyvät 2020-luvulla.

”Ei riitä purkamaan työttömyyden kovaa ydintä”

Talouskasvun turvaamiseksi tarvitaan toimia, joilla huolehditaan osaavan työvoiman saatavuudesta. Työttömyys on alentunut jo lähelle rakenteellisen työttömyyden tasoa. Rakennetyöttömyyden alentamiseksi on lisättävä tuntuvasti työvoimapolitiikan ja koulutuksen resursseja.

– Nyt esitetyt panostukset eivät riitä purkamaan työttömyyden kovaa ydintä. Elokuun lopussa pidettävässä hallituksen budjettiriihessä tuleekin tehdä tarvittavat lisäpanostukset aktiiviseen työvoimapolitiikkaan, jotta työttömyyden ytimeen päästään kiinni, ekonomisti Nevalainen STTK:sta muistuttaa.

STTK on tyytyväinen VM:n budjettiehdotukseen, jossa palkansaajien verotusta ei kiristetä. Sosiaalivakuutusmaksujen noususta aiheutuva verotuksen kiristyminen palkansaajille kompensoidaan ja tuloveroasteikkoihin tehdään inflaatiotarkistukset. Nämä toimet tukevat työn tekemistä ja talouskasvua. VM:n ehdottamat välillisen verotuksen kiristykset vahvistavat osaltaan julkista taloutta. Myös muuta verotusta tulisi uudistaa valtion talouden vahvistamiseksi ja verotuksen oikeudenmukaisuuden lisäämiseksi. Listaamattomien yritysten osinkojen verotusta sekä pääomavero- ja varallisuusverotusta on kiristettävä nykyisestä.

STTK vaatii, että maan hallitus luopuu esityksestään heikentää palkansaajien työsuhdeturvaa alle 20 henkilöä työllistävissä yrityksissä. Palkansaajien turvaa heikentämällä ei synny uusia työpaikkoja, vaan panostamalla osaamiseen, koulutukseen ja tutkimukseen.