STTK: Tärkeintä kehysriihessä osaamisen kehittäminen ja työllisyys | Ammattiliitto Pro

STTK: Tärkeintä kehysriihessä osaamisen kehittäminen ja työllisyys

4.4.2018 klo 12:54

– Hallitukselta kaivataan nyt toimia työikäisten osaamisen päivittämisen helpottamiseksi, toteaa puheenjohtaja Antti Palola.

Pro Uutiset/STTK

Maan hallituksen tulisi kohdistaa kehysriihen panostukset osaamisen kehittämiseen ja työllisyyden hoitoon, arvioidaan STTK:ssa.

– Hallitukselta kaivataan nyt toimia työikäisten osaamisen päivittämisen helpottamiseksi. Suomi tarvitsee aikuiskoulutuksen kokonaistarkastelua tarjonnan, koulutusmuotojen ja osaamiskokonaisuuksien uudistamisen osalta. Meidän tulisi päästää irti tutkintokeskeisestä ajattelusta ja siirtyä tarkastelemaan osaamisen päivittämistä joustavasti moduulien tai osaamisportfolioiden kautta, Palola korostaa.

Laki yhteistoiminnasta kaipaa päivitystä

STTK:n mielestä työpaikoilla tarvitaan kipeästi lisävauhtia osaamisen ja tuottavuuden kehittämiseen. Työelämän kehittämisen puitteet pitäisi luoda lainsäädännöllä.

– Vanhat keinot on käytetty loppuun ja nyt tarvitaan jotain uutta. Nykyinen yt-laki ei palvele tarkoitustaan. Sen tilalle tarvitaan parempi, osaamisen, tuottavuuden ja työhyvinvoinnin kehittämisen mahdollistava lainsäädäntö. Lainsäädännön uudistaminen palvelisi myös paikallisen sopimisen edistämistä käytännössä, Palola selventää.

STTK toivoo kehysriihestä lisämäärärahoja palkkatukeen sekä rekrytointi- ja muuntokoulutukseen. TE-toimistojen henkilöstöresursseja tulee lisätä, jotta työttömien yksilöllisempi palvelu ja neuvonta mahdollistuisi. Tavoitteena tulee olla työllisyysasteen nostaminen yli 75 prosentin.

– Talouskasvu helpottaa työttömyyden hoitoa ja avoimet työpaikat pitää pystyä täyttämään. Siksi tarvitaan toimia kohtaanto-ongelman hoitamiseksi. Pitkäaikaistyöttömyys ja nuorisotyöttömyys ovat edelleen korkealla tasolla ja se voi muodostua myös kasvun esteeksi. Työllisyysmäärärahojen lisääminen kannattaa aivan erityisesti tilanteessa, jossa työvoiman kysyntä kasvaa. Tällöin panos – tuotos -suhde on paras mahdollinen, STTK:n puheenjohtaja Antti Palola painottaa.