STTK:n hallitus: Nyt on elvytyksen aika, työttömien turvaa ei saa leikata | Ammattiliitto Pro

STTK:n hallitus: Nyt on elvytyksen aika, työttömien turvaa ei saa leikata

17.8.2020 klo 14:09

STTK:n hallituksen mielestä työllisyysasteen nosto on välttämätöntä ja pidemmällä aikavälillä on tavoiteltava pohjoismaista tasoa. Koronakriisin aiheuttamassa, pitkään jatkuvassa epävarmassa tilanteessa on kuitenkin oltava aikataulujen suhteen realisti.

Pro Uutiset / Lähde: STTK:n tiedote 17.8.2020

STTK:n mielestä nyt on elvytyksen – ei sopeutuksen – aika.

– Valtiovarainministeriön virkamiesraportin esitykset työllisyystavoitteen saavuttamiseksi toimivat keskustelun avauksena, mutta eivät sellaisenaan kelpaa. Juuri nyt elvytys on tärkeintä myös pysyvästi korkeamman työllisyyden saavuttamiseksi. Työllisyystoimissa on keskityttävä pidemmälle aikavälille kuin meneillään olevaan hallituskauteen, sillä julkisen talouden kestävyyshaasteet ovat lähivuosien sijaan kauempana tulevaisuudessa, sanoo puheenjohtaja Antti Palola.

Budjettiriihestä on saatava eväitä koronakriisin selättämiseen. Esimerkiksi työttömyysturvaa ei pidä leikata.

– Kestävällä elvytyksellä vastataan pitkän aikavälin haasteisiin eikä kasvun elementtejä saa leikata. Työntekijöiden työsuhdeturvaa on parannettava ja muutosturvaa kehittämällä tuettava irtisanottujen nopeaa uudelleen työllistymistä. Työvoimapalvelut tarvitsevat lisäresursointia. Työvoimavaltaisten alojen työllisyyttä voidaan tukea esimerkiksi kansalaisille jaettavalla palvelusetelillä.

Työlainsäädännön kehittäminen ei saa pysähtyä koronaan.

– Paikallista sopimista voidaan edistää työ- ja virkaehtosopimusten kautta. Yhteistoimintalain ja muiden hallitusohjelmaan sisältyvien työlainsäädännön uudistushankkeiden on edettävä hallitusohjelman mukaisesti.

Koronan aiheuttamissa elvytystoimissa on muistettava ilmastonmuutoksen torjunta ja oikeudenmukainen siirtymä.

– Tarvitsemme kestävään kehitykseen pohjautuvan verouudistuksen. Ilmastotoimien työllisyysvaikutusten ja tähän liittyvien osaamistarpeiden kartoitus on sisällytettävä toimialakohtaisiin strategioihin. Oikeudenmukaisesta siirtymästä on huolehdittava niin alueellisen kuin sosiaalisen oikeudenmukaisuuden näkökulmasta. Euroopan yhteinen elvytysrahasto antaa tähän pelimerkkejä, Palola sanoo.

Tasa-arvotyölle jatkoa

Tasa-arvo ottaa usein vaikeissa talouden oloissa takapakkia.

– STTK haluaa, että perhevapaauudistus ja samapalkkaohjelma toteutetaan hallitusohjelman mukaisesti. Myös palkka-avoimuutta on edistettävä lainsäädännöllä.

Suomessa on kaikissa oloissa huolehdittava osaamisen ja koulutuksen vahvistamisesta.

– On tärkeää, että oppivelvollisuuden laajentamisesta ja maksuttomasta toisen asteen koulutuksesta pidetään kiinni. Osaamisen kehittäminen työpaikoilla ja jatkuvasti muuttuvassa työelämässä on välttämätöntä myös työllisyystavoitteen saavuttamiseksi.