Suomalaisia syntyy yhä vähemmän | Ammattiliitto Pro
  • Pro-kassa

Suomalaisia syntyy yhä vähemmän

11.4.2017 klo 09:38

Vauvoja syntyi Suomessa lähes 5 prosenttia vähemmän vuonna 2016 verrattuna vuoteen 2015. Suomalaisten määrä vähenee kaikkialla Keski-Pohjanmaata lukuunottamatta.

Pro Uutiset/Tilastokeskus

Suomessa syntyi 52 814 lasta vuonna 2016. Syntyneiden määrä on nyt pienentynyt kuutena vuonna peräkkäin, kertovat Tilastokeskuksen väestönmuutostiedot.

Syntyneitä oli 2 658 lasta eli 4,8 prosenttia vähemmän kuin vuonna 2015. Tämä vuosittainen lasku on suhteellisesti mitattuna suurin 1970-luvun alun jälkeen

Vain Keski-Pohjamaalla väestö uusiutuu

Syntyvyys oli 13 maakunnassa koko maan syntyvyyttä korkeampi. Vuoden 2016 syntyvyyden mukaan eniten lapsia syntyisi Pohjanmaan maakunnissa: Keski-Pohjanmaalla keskimäärin 2,13 lasta naista kohden ja Etelä-Pohjanmaalla sekä Pohjois-Pohjanmaalla 1,91. Vähiten lapsia syntyisi Uudenmaan maakunnassa, keskimäärin 1,45 lasta naista kohden. Ainoa maakunta, jossa syntyvyys oli vuonna 2016 väestön uusiutumistason yläpuolella, oli Keski-Pohjanmaa.

Syntyvyys korkein Seinäjoella ja matalin Helsingissä

Vähintään 50 000 asukkaan kunnista korkein syntyvyys oli Seinäjoella, jossa kokonaishedelmällisyysluku oli 1,87 viisivuotisjaksolla 2012–2016. Seuraavaksi korkein se oli Oulussa, 1,84, kolmanneksi korkein Porvoossa, 1,82, ja neljänneksi korkein Espoossa 1,80. Koko maan luku viisivuotisjaksolla oli 1,69.

Vastaavasti matalin syntyvyys oli jaksolla 2012–2016 Helsingissä, jossa kokonaishedelmällisyysluku oli 1,30. Turussa luku oli 1,32 ja Tampereella 1,40.