Suomen Kotidatan työnseisaus jatkuu – yhtiö on haluton ratkaisemaan kiistaa henkilöstön työehdoista | Ammattiliitto Pro

24.8.2020 klo 10:00

Suomen Kotidatan henkilöstö aloitti tänään maanantaiaamuna 24. elokuuta työtaistelun, ja se kestää perjantaihin 28. elokuuta saakka. Henkilöstön työsuhteen ehtoja ei ole korjattu, eikä yritys aio noudattaa ICT-alan työehtosopimusta.

Pro Uutiset / Lähde: Pron tiedote 24.8.2020

– Tässä tilanteessa henkilöstöllä ei ole muuta vaihtoehtoa, kuin jatkaa työehtojensa puolustamista työtaistelulla. Jos tilanne ei ratkea, joudumme harkitsemaan myös muita toimia, Ammattiliitto Pron puheenjohtaja Jorma Malinen sanoo.

Malisen mukaan Pro on jatkuvasti valmis neuvottelemaan asiasta yrityksen johdon kanssa, mikäli se näin haluaa.

– Yhtiön johto sekä yhtiön edustajat ovat käyttäytyneet epäasiallisesti työntekijöitä kohtaan. Henkilöstön toiminnasta on muun muassa esitetty perättömiä syytöksiä edellisen työnseisauksen aikana. Tällaista toimintaa on mahdoton hyväksyä, Ammattiliitto Pron sopimusala-asiamies Seppo Lundgren toteaa.

Työtehtävät ovat samoja kuin muillakin toimihenkilöillä ICT-alalla – palkkaus ei

Kerroimme jo aikaisemmassa tiedotteessamme törkeästä alipalkkauksesta Kotidatassa. Työtehtävät ovat samoja kuin muillakin ICT-alan toimihenkilöillä, mutta yritys maksaa niistä selkeästi pienemmän palkan kuin muut alan toimijat tai ICT-alan työehtosopimus määrittää.

Toimihenkilöt eivät esimerkiksi saa merkitä kaikkea työaikaansa työaikaraporteille, ja siten joutuvat matkustamaan osittain asiakkaiden luo ilman korvausta. Asiakas voi sijaita esimerkiksi sadan kilometrin päässä ja toimihenkilön palkasta jää näin iso osa puuttumaan. Lisäksi toimihenkilöt eivät saa palkkaa valmistelusta ja raportoinnista.

– Tämänkaltaista törkeää alipalkkausta ei voida missään tapauksessa hyväksyä ja asia tulee korjata siten, että yritys alkaa noudattamaan ICT-alan työehtosopimusta, Ammattiliitto Pron ICT-alan sopimusalavastaava Mika Mäkelä toteaa.

Suomen Kotidatan henkilöstö on tähän mennessä käynyt työtaisteluita työehtojensa puolesta 22.–27. heinäkuuta ja 12.–14. elokuuta.