Suunnittelu- ja konsulttialalla lakkoja joulukuussa | Ammattiliitto Pro

Suunnittelu- ja konsulttialalla lakkoja joulukuussa

12.12.2019 klo 08:00

Pron keskeiset tavoitteet - kiky-tuntien poisto ja ostovoimaa parantavat palkkaratkaisut - eivät ole edenneet sopimusneuvotteluissa. Pro on aloittanut kolmen vuorokauden työnseisauksen suunnittelu- ja konsulttialalla 16. joulukuuta erikseen nimetyissä yrityksissä. Ylityökielto jatkuu 20. joulukuuta saakka.

Pro Uutiset

Pron ilmoittama kolme päivää kestävä työnseisaus suunnittelu- ja konsulttialalla koskee maanantaina 16.12.2019 kello 0.00 – ​18.12.2019 kello 23.59 välillä alkavia työvuoroja.

Jos työvuoro on alkanut 15.12. vuorokauden puolella, mutta jatkuu lakkovuorokauden puolelle, tehdään kyseinen työvuoro loppuun. Töihin palataan vasta 17.12.2019 alkavaan työvuoroon.

Lakossa on työ, jota tehdään erikseen nimettyjen yritysten toimipaikoissa (www.lakossa.fi) riippumatta siitä, minkä yrityksen palveluksessa työtä tekevä henkilö on. Lakonalaisia töitä ei tehdä myöskään etänä. Lakko koskee kaikkia lakon alaista työtä tekeviä järjestäytymisestä riippumatta.

Ylityökiellot

Suunnittelu- ja konsulttialalla on ilmoitettu 8.12.2019  koko sopimuksen soveltamisalaa koskeva ylityökielto sekä vapaa-ajalla matkustamisen kielto, joka alkaa 9.12. klo 00.00 ja jatkuu 20.12. klo 24.00 saakka.

Miksi lakkoon?

Pron keskeiset tavoitteet – kilpailukykysopimuksen mukaisen 24 tunnin työajan pidennyksen poistaminen ja kaikkien toimihenkilöiden ostovoimaa kasvattava palkkaratkaisu – eivät ole edenneet neuvotteluissa lainkaan.

Työnantajaliitot pitävät tiukasti kiinni kiky-tunneista ja vaativat nyt niiden tekemistä kokonaisina päivinä. Palkkaratkaisusta ei ole Pron sopimusneuvotteluissa päästy oikeastaan edes neuvottelemaan työnantajaliittojen takia. Muutoinkin työnantajapuolen asennetta leimaa haluttomuus hakea aidosti ratkaisua sopimalla. Myöskään sovittelijan pöydässä asiat eivät ole edenneet.  Ainoaksi vaihtoehdoksi jää painostaa työnantajapuolta lakolla sopimukseen.

Lakkoavustus

Pro maksaa jäsenilleen lakkoavustusta 70 €/lakon aikainen työvuoro. Avustus haetaan lakon jälkeen erikseen toimitettavien ohjeiden mukaisesti.

#proliitto #kikypois

Työnseisaus koskee nimettyjä yrityksiä, jotka on listattu Pron verkkosivuilla.
Lue lisää lakossa.fi.
Lue lisää Pron eri alojen tes-neuvotteluista.
Lue myös 3.12. kirje: Työnantajan painostustoimenpiteet
Lakkomateriaalia löydät kotisivuiltamme >>