Talousennuste: Talous jäähtyy | Ammattiliitto Pro

Talousennuste: Talous jäähtyy

17.9.2019 klo 16:53

Palkansaajien tutkimuslaitos ennustaa Suomen talouskasvuksi tänä vuonna 1,3 prosenttia ja ensi vuonna 1,1 prosenttia, mikä on 0,1 ja 0,4 prosenttiyksikköä viimekeväistä ennustetta vähemmän.

Pro Uutiset/Palkansaajien Tutkimuslaitos

Sekä yksityinen että julkinen kulutus kasvavat kuluvana vuonna vain noin prosentin, ennustaa Palkansaajien Tutkimuslaitos. Ensi vuonna julkinen kulutus kasvaa muun muassa uuden hallituksen päätösten takia. Koska uusi hallitus pitäytyy edeltäjänsä veropoliittisissa linjauksissa, myöskään verotulot eivät PT:n mukaan riitä kuromaan julkisen talouden alijäämää umpeen.

Työllisyyskehitys jää vaatimattomaksi koko ennustejaksolla. Työllisyysaste nousee kuluvana vuonna 72,6 prosenttiin ja ensi vuonna 72,7 prosenttiin. Työttömyysasteen ennustetaan painuvan 6,6 prosenttiin tänä vuonna ja pysyvän samalla tasolla vuonna 2020.

Hallitusohjelmassa esitetään 75 prosentin rakenteellinen työllisyysastetavoite sekä budjetin rakenteellisen tasapainon tavoite. Ohjelman mukaan kansainvälisen talouden odotettua heikommasta kehityksestä aiheutuvaa budjettialijäämää tai heikompaa työllisyysastetta ei ole syytä tulkita tavoitteista poikkeamiseksi.