Taloushallintoalalle liukumakielto | Ammattiliitto Pro

Pro Uutiset / Lähde: Pron tiedote 20.1.2020

Ammattiliito Pro on julistanut liukumakiellon taloushallintoalalle keskiviikkona 22.1.2020 alkavista työvuoroista alkaen. Liukumakielto koskee kaikkia taloushallintoalalla työskenteleviä, joiden työsuhteissa noudatetaan ainakin joiltakin osin valtakunnallista taloushallintoalan työehtosopimusta. Liukumakielto on voimassa, kunnes Pro ilmoittaa toisin.

– Pro on neuvotellut syyskuusta 2019 lähtien Palvelualojen työnantajat PALTA ry:n kanssa taloushallintoalan työehtosopimuksen jatkamisesta. Työehtosopimuskausi päättyi jo 31.10.2019, mutta neuvottelut junnaavat paikallaan. Neuvotteluissa keskeisimpänä asiana olevasta palkattomien kiky-tuntien poistamisesta eikä muistakaan työehtosopimuksen ehdoista ole päästy yksimielisyyteen, sanoo Ammattiliitto Pron palvelusektorin johtaja Minea Pyykönen.

Työnseisaus koskee nimettyjä yrityksiä, jotka on listattu Pron verkkosivuilla.

Liukumakielto koskee kaikkia taloushallintoalalla työskenteleviä, joiden työsuhteissa noudatetaan valtakunnallista taloushallintoalan työehtosopimusta riippumatta siitä, ovatko he Pron tai jonkin kolmannen liiton jäseniä tai järjestäytymättömiä. Taloushallintoalan työehtosopimusta noudatetaan Palvelualojen työnantajat PALTA ry:n jäsenyrityksissä. Työehtosopimuksen noudattamisesta on voitu sopia myös työsopimuksessa tai sitä voidaan muuten vakiintuneesti noudattaa.

Sopimuksen piirissä on 3 000 työntekijää.

Neuvottelut Ammattiliitto Pron ja Palvelualojen työnantajat PALTA ry:n välillä jatkuvat 23.1.2020.