Taloushallintoalalle saatiin neuvottelutulos työehdoista | Ammattiliitto Pro

Taloushallintoalalle saatiin neuvottelutulos työehdoista

4.12.2017 klo 12:56

Työehtosopimus koskee tilitoimistoissa työskenteleviä asiantuntijoita ja kirjanpitäjiä. – Neuvottelutulos ei syntynyt helposti, kertoo taloushallintoalan sopimusalavastaava Katja Laalahti Prosta.

Pro Uutiset

Ammattiliitto Pro, Erityisalojen ammattiliitto Erto ja Palvelualojen työnantajat Palta ry ovat tänään maanantaina saavuttaneet neuvottelutuloksen taloushallintoalan toimihenkilöitä koskevasta työehtosopimuksesta. Työehtosopimus koskee tilitoimistoissa työskenteleviä asiantuntijoita ja kirjanpitäjiä.

Sopimuskausi on kaksi vuotta ja kolmannen vuoden palkankorotuksista neuvotellaan keväällä 2019.  Neuvottelutuloksen mukaan palkkoja korotetaan 1.1.2018 tai lähinnä sen jälkeen alkavan palkanmaksukauden alusta 1,6 % suuruisella korotuksella. Ellei muusta toteutustavasta sovita, korotuksesta 1,2 % kohdennetaan yleiskorotuksena ja 0,4 % yrityskohtaisena eränä. Taulukkopalkkoja korotetaan yleiskorotusprosentilla.

Vuoden 2019 tammikuun alusta alkavalla palkanmaksukaudella palkkoja korotetaan 1,6 % suuruisella korotuksella. Ellei muusta toteutustavasta sovita, korotuksesta 0,9 % kohdennetaan yleiskorotuksena ja 0,7 % yrityskohtaisena eränä. Taulukkopalkkoja korotetaan yleiskorotusprosentilla.

Pron taloushallintoalan neuvottelukunta käsitteli sopimustuloksen tänään maanantaina 4.12. Kun Pron hallitus kokoontunut, siitä tiedotetaan jäsenille.

Prosta neuvotteluihin osallistuivat palvelusektorin johtaja Minea Pyykönen, alan sopimusalavastaava Katja Laalahti sekä alan neuvottelukunnan puheenjohtaja Jari Kallio.